Ispred čuvene Sagrade Familije u Barseloni, bazilike koju je projektovao Antoni Gaudi, turisti svakodnevno poziraju za selfije. Nagurani su na trotoarima, neretko izlaze i na kolovoz ne bi li uhvatili "savršen ugao" za društvene mreže.

Ali ta potraga za fotkom dolazi na štetu svakodnevnog života lokalnog stanovništva. Više od decenije stanovnici tog dela grada žale se na gužve koje blokiraju prolaz pešacima i usporavaju saobraćaj.

Zato su gradske vlasti sada najavile izgradnju posebne zone za slikanje, kako bi se rasteretile ulice i olakšao život ljudima koji žive u blizini.

Zona za selfije: pokušaj da se pomire turisti i lokalci

Barselona će, prema najavi gradskog veća, izgraditi posebnu zonu pored Sagrade Familije gde će posetioci moći da odmore — i da naprave fotografiju — pre ulaska u crkvu.

Nova zona, veličine 6.200 kvadratnih metara, biće smeštena između Fasade posvećene rođenju Isusa i Gaudijevog trga, duž ulice Carrer de la Marina.

Upravo je Gaudijev trg do skoro bio epicentar viralnog TikTok trenda — turisti su postavljali telefone na pokretne stepenice u obližnjoj metro stanici i snimali sebe dok se u pozadini ukazuje monumentalna bazilika. Rezultat: zakrčeni izlazi iz metroa i opšti haos. Vlasti su na kraju zabranile ovu praksu.

"Ovim projektom rešavamo prostor u kom je bilo teško pomiriti potrebe posetilaca crkve i života uovom kraju", poručili su iz gradskog veća.

Radovi na ovoj "sobi za slikanje" počeće nakon leta, a završetak se očekuje u aprilu 2026. godine, kada se obeležava 100 godina od smrti Antonija Gaudija.

U projekat će biti uloženo 2,7 miliona evra, kao deo šireg plana vrednog 15,5 miliona evra koji ima cilj da unapredi infrastrukturu i upravljanje turizmom oko bazilike.

Sagrada Familia je druga najposećenija lokacija u Španiji, odmah posle Alhambre u Granadi, i godišnje privlači 4,7 miliona posetilaca.

"Turizam mora da služi gradu, a ne obrnuto"

Barselona, koja godišnje ugosti čak 32 miliona turista, već je uvela niz mera kako bi se borila protiv prekomernog turizma.

Tako je 2024. pokrenut plan vredan 44 miliona evra za upravljanje gužvama na 16 ključnih turističkih tačaka, uključujući više komunalaca i prisustvo policije radi očuvanja reda i bezbednosti.

Prošlog jula grad je napustio svoj dugogodišnji turistički slogan "Visit Barcelona" i zamenio ga sa "This is Barcelona", jasno poručujući da se udaljava od koncepta masovnog turizma.

Vlasti su takođe obećale da će do 2028. godine zabraniti kratkoročno izdavanje stanova turistima, kao i da će ograničiti broj putnika koji izlaze sa kruz brodova.

Gradonačelnik Barselone, Žaume Kolboni, izjavio je prošle godine da je cilj tih mera sprečavanje da Barselona postane "tematski park bez stanovnika".

(EUpravo zato)