Ministri saobraćajaEvropske unije odlučili su da se oduzimanje vozačke dozvole ubuduće primenjuje u celoj EU.
"To je posebno važno za nas kao veliku tranzitnu zemlju u Nemačkoj", naglasio je nemački ministar saobraćaja Folker Vising.
Projekat je osmišljen kako bi se povećala bezbednost na putevima, a većina zemalja EU već ga je podržala. Pre nego što propisi stupe na snagu, potreban je konačan dogovor sa Evropskim parlamentom.
Ove mere odnosile bi se na vozače koji su počinili ozbiljne prekršaje, poput vožnje pod uticajem alkohola ili droga, prekomerne brzine ili saobraćajnih prekršaja sa smrtnim ishodom.
Zabrane vožnje u trajanju od tri meseca ili duže trebalo bi da budu primenjivane na celoj teritoriji EU. Međutim, regulativa se neće odnositi na zabrane kraće od tri meseca, piše Fenix Magazin.
Planirano uvođenje zabrane vožnje na nivou EU
Postojaće i izuzeci: država koja je izdala vozačku dozvolu neće morati da sprovede zabranu vožnje na nivou cele EU ako konkretan saobraćajni prekršaj ne bi doveo do oduzimanja vozačke dozvole u toj zemlji.
U slučajevima kada država izdavanja dozvole nema odredbe za oduzimanje dozvole, može se izreći zabrana vožnje i proveriti sposobnost vozača za upravljanje vozilom. Tada će biti preduzete "sve odgovarajuće mere".
Prema predlogu država EU, vozači koji izgube dozvolu neće morati ponovo da apliciraju za dozvolu u zemlji u kojoj je počinjen prekršaj – na primer, u Italiji, Španiji ili Portugalu.
Odgovornost će biti na državi koja je izdala vozačku dozvolu ili zemlji prebivališta prekršioca.
U Nemačkoj, posledice opoziva vozačke dozvole na nivou EU mogu se osporiti ako je Nemačka bila izdavalac dozvole.
Podrška Evropskog parlamenta
Evropski parlament već je u februaru izneo svoj stav i takođe podržava efekat zabrane vožnje na nivou EU za ozbiljne prekršaje. Ipak, o konkretnim pravilima će se verovatno još diskutovati.
Projekat predstavlja direktivu, što znači da države članice moraju uskladiti svoje zakonodavstvo. Obično, prelazni period traje oko dve godine. Stoga će proći neko vreme dok zakon o oduzimanju vozačkih dozvola na nivou EU ne počne da se primenjuje.
Prošle godine, na evropskim putevima poginulo je više od 20.000 ljudi. EU je sebi postavila cilj da do 2030. godine prepolovi broj smrtnih slučajeva u saobraćaju. Da bi se to ostvarilo, broj žrtava trebalo bi da opada za 4,5% godišnje. Međutim, napredak je usporen od početka 2010-ih.
EU teži tome da do 2050. godine uopšte ne bude smrtnih slučajeva na putevima.
(EUpravo zato/Fenix magazin)