Kompanije u Evropi, koje su u idealnoj poziciji da pređu na električna vozila, zaostaju za privatnim potrošačima već treću godinu zaredom, navodi se u novom izveštaju nevladine organizacije Transport & Environment (T&E).

Izveštaj dolazi u momentu kada Evropska komisija pokreće javnu konsultaciju o ozelenjavanju korporativnih voznih parkova.

Prema izveštaju, šest od deset novih registracija automobila u EU su službeni automobili.

Korporativni kupci automobila—uglavnom lizing kompanije—mogli bi da odigraju veliku ulogu u prelasku na nultu emisiju, s obzirom na njihovu kontinuiranu upotrebu automobila, njihovu veću kupovnu moć u odnosu na privatne kupce i izdašne poreske olakšice za službena vozila.

Umesto toga, 2023. godine, evropske kompanije su treću godinu zaredom imale niže korišćenje vozila sa nultom emisijom (ZEV) u poređenju sa privatnim potrošačima (14,1% prema 15,6%). Ovo je posebno tačno na najvećim evropskim tržištima, Francuskoj i Nemačkoj, dok je slika promešana u drugim zemljama.

Izveštaj otkriva da su korporativni vozni parkovi najveći izvor emisija koje proizvode novi automobili, jer registruju duplo više velikih SUV vozila od privatnih kupaca i godišnje pređu duplo više kilometara.

Propuštena šansa

Povrh toga, T&E otkriva da kompanije registruju više plug-in hibrida, koje smatra “lažnim električnim automobilima“. Komisija je otkrila da plug-in hibridi emituju više emisija gasova staklene bašte nego što je formalno deklarisano, jer su u stvarnom životu potrošači skloniji da koriste hibridni benzinski motor.

Manje korišćenje korporativnih vozila sa nultom emisijom gasova smatra se propuštenom šansom za podršku proizvođačima automobila u EU u njihovoj tranziciji na elektrifikaciju, pošto kompanije preferiraju evropske brendove automobila.

Nalazi izveštaja su posebno relevantni u aktuelnim javnim konsultacijama o ozelenjavanju korporativnih flota. Očekuje se da će Evropska komisija na osnovu ovih konsultacija predložiti novu regulativu EU.

T&E veruje da bi svaka nova regulativa trebalo da uključi obavezujuće ciljeve koje se tiču nulte emisije kod automobila za velike flote (100 automobila ili više) i lizing kompanije.

(JA/EUpravo zato)