Dani evropske baštine se ovog septembra obeležavaju raznovrsnim programima širom kontinenta, a i u Srbiji će posetioci moći da obiđu brojne zanimljive izložbe ili koncerte.

Ovogodišnja manifestacija se održava pod sloganom Rute, mreže i veze koji bi trebalo da pokaže kako se bogato evropsko nasleđe prožimalo kroz istoriju, od antičkih puteva i trgovačkih ruta do modernih digitalnih konekcija.

Svake godine učesnici iz zemalja Evrope mogu da se prijave na konkurse kako bi ispričali priče svojih krajeva, a na taj način se osvaja i grant do 10.000 evra u cilju daljeg razvoja njihovih projekata.

Osam priča je nagrađeno, a među njima je i projekat "V4+V" iz Srbije koji slavi železnice Vojvodine.

Železnice su se u ovom regionu razvile u 19. veku, a to je sa sobom donelo ekonomski i kulturni razvoj. Međutim, sa pojavom automobila, na pruge su mnogi zaboravili.

Kako se navodi, projekat "V4+V" želi da mlade ponovo upozna sa prednostima železnica, ali i da omogući da otkriju napuštene stanice i pruge koristeći digitalnu tehnologiju kako bi putovali kroz vreme i prostor. Na taj način mogu se upoznati i sa nasleđem Poljske, Slovačke, Češke i Mađarske.

Mladi su takođe pravili svoje foto priče koje će biti predstavljene tokom Dana evropske baštine.

"V4+V" podseća da je nekada Vojvodina bila nerazvijeni deo Habzburške monarhije. Izolovana, nedostupna i nenaseljena, čekala je na vezu sa svetom, a to se dogodilo upravo zahvaljujući vozovima.

Tako je monarhija uspela da se snabdeva ugljem i žitaricama koje su prehranjivale čitavu zemlju. To je bilo dovoljno da se železnice brzo razviju u ovim krajevima.

Pruga je igrala i veliku ulogu u kulturnom napretku društva, naročito u manjim mestima. Svako selo koje se nalazilo u blizini šina postalo je deo evropske kulturne scene.

U drugoj polovini 20. veka, automobil je počeo da dominira. Lokalne železničke stanice su polako gubile na značaju i do kraja veka su čak prestale da rade. Na mnogim područjima se danas mogu videti samo ostaci šina usred polja i livada, a napuštene stanice su ostale nemi svedoci nekadašnje slavne prošlosti.

Ta prošlost nije ipak nije potpuno zaboravljena, a zahvaljujući projektu "V4+V" možete se upoznati sa istorijom železnice širom Vojvodine. Na njihovom sajtu možete saznati gde je izgrađena prva pruga u Banatu ili proučiti mapu stanica uz brojne foto galerije.

Železnička stanica u Putincima
EUpravo zato/Nataša Pavlović Železnička stanica u Putincima, selu kraj Rume

Zašto su vozovi važni?

Železnica je ekološko, udobno i bezbedno prevozno sredstvo, koje će igrati ključnu ulogu u naporima EU da postigne klimatsku neutralnost do 2050. godine, u okviru Evropskog zelenog dogovora. U skladu sa tim, 2021. godina je progšašena za Evropsku godinu železnice. Jedan od ciljeva je bio podizanje svesti javnosti o potencijalnoj ulozi železnice u razvoju evropskog održivog turizma, stoji na sajtu rail4v4v.

Projekat sufinansiraju Češka, Mađarska, Poljska i Slovačka kroz Višegradske grantove iz Međunarodnog višegradskog fonda. Misija fonda je unapređenje ideja za održivu regionalnu saradnju u Centralnoj Evropi.

(EUpravo zato)