Klizište na Grenlandu pokrenulo je megacunami zbog koga je Zemlja vibrirala devet dana, utvrdila je nova studija.

Urušavanje 1,2 kilometara dugačkog vrha planine prošlog septembra prouzrokovalo je da se voda u fjordu pomera napred-nazad što je prouzrokovalo vibracije u Zemljinoj kori.

Svemu je kumovao glečer u podnožju planine, odnosno, klimatske promene.

Fenomen, koji je počeo iznad fjorda Dikson u istočnom delu Grenlanda, potpuno je zapanjio naučni tim, koji je uključio i stručnjake iz Univerzitetskog koledža u Londonu (UCL).

"Ovo je prvi put da je zapljuskivanje vode registrovano kao vibriranje kroz površinu Zemlje, nikada ranije tako dug seizmički talas nije zabeležen, a putovao je kroz celu planetu. Sadržao je samo jednu frekvenciju oscilacije. Naša studija je pokazala povezanost između klimatskih promena u atmosferi, destabilizacije glečerskog leda u kriosferi, pomeranja vode u hidrosferi i Zemljine čvrste kore u litosferi", naveo je naučnik i jedan od autora studije dr Stiven Hiks.

Kako bi demonstrirali udaranje vode koje je trajalo devet dana, istraživači su fenomen rekreirali koristeći se matematičkim modelom.

To je pokazalo da je voda udarala na svakih 90 sekundi šaljući vibracije kroz Zemljinu koru širom planete, a tako je nastao jedan od najvećih cunamija u istoriji.

Talas se pružao 10 kilometara širom fjorda i 110 metara uvis, ali se smanjio na 7 metara za nekoliko minuta, navodi se u studiji objavljenoj u naučnom magazinu "Science".

(EUpravo zato/Sky news)