Vazdušni saobraćaj će stagnirati u narednim godinama, dok železnički saobraćaj u Evropi doživljava snažan porast, prema novom istraživanju koje je sproveo Hitachi Reil. U anketi sprovedenoj među 11.000 ispitanika, skoro polovina njih je rekla da u narednih pet godina planira da češće koristi voz, a ređe avion. Samo dva odsto ispitanih očekuje da će više leteti tokom tog perioda.
Ovaj trend potkrepljuje činjenica da železnički prevoz već čini skoro trećinu (29 procenata) svih dugih putovanja, definisanih kao putovanja duža od 2,5 sata. Na nivou cele godine, trećina ispitanika očekuje da će češće koristiti voz, dok se u urbanim sredinama ovaj broj povećava na 49 procenata kada se posmatra period od pet godina. Poređenja radi, očekivani rast korišćenja ličnih automobila je upola manji od rasta u železničkom saobraćaju.
Posebno je zanimljivo napomenuti da dve trećine Evropljana podržava zakonske mere koje bi zabranile letove na kratkim relacijama ako postoji brza železnička veza za istu rutu. Ova podrška raste na 67 procenata u zemljama sa razvijenijim mrežama brzih vozova. Francuska je već uvela takvu zabranu, dok Španija razmatra slične korake. U obe zemlje, više nego dvostruko više ispitanika podržava zabranu u poređenju sa onima koji joj se protive, a većina njih takođe izražava spremnost za dodatne, strože mere.
Železnica - simbol nove mobilnosti
U svim ispitanim zemljama, većina građana podržava ulaganje u novu železničku infrastrukturu, čak i ako to znači povećanje poreza na vazdušni ili drumski saobraćaj. Građani navode zagušenja, cene i povezanost kao ključne prepreke za češće korišćenje javnog prevoza.
Međutim, više od 70 odsto ispitanika je reklo da bi češće koristilo javni prevoz kada bi bio bolje povezan, a više od polovine kada bi bio skuplji nego što je sada.
"Građani očekuju da će se povećati korišćenje železnice više nego bilo kog drugog oblika prevoza u narednih pet godina i podržavaju vladine mere koje će to omogućiti. Industrija ima ključnu priliku da odgovori na ovu potražnju i predvodi tranziciju ka održivoj mobilnosti", rekao je Edoardo La Fikara, glavni direktor za tržište kompanije Hitachi Rail.
Rezultati ovog istraživanja potvrđuju da interesovanje građana za održive i praktične oblike putovanja raste, posebno u kontekstu klimatskih izazova i sve većih ulaganja u zelenu infrastrukturu. Čini se da železnica postaje simbol nove mobilnosti u Evropi.
(EUpravo zato/Poslovni)