Skoplje uskoro u javni prevoz uvodi sistem deljenja električnih automobila, a pismo o namerama za realizaciju projekta su sa slovenačkom kompanijom Avant Car potpisali ministarka energetike Sanja Božinovska i ministar životne sredine Izet Medžiti.

Deljenje automobila (car sharing) je koncepcija zajedničkog korišćenja vozila.

Ovaj sistem je u Ljubljani uveden 2016. godine, a kompanija Avant Car je, pored matične Slovenije, u ovoj delatnosti aktivna u Hrvatskoj i Austriji, a očekuje se da će sledeće godine takav sistem uvesti i u Severnoj Makedoniji.

Kako je saopštila Vlada, tako će građani Skoplja imati pristup savremenom, ekonomičnom i ekološki prihvatljivom prevozu koji je osmišljen da smanji gužve u saobraćaju, zagađenje i zavisnost od fosilnih goriva.

U Severnoj Makedoniji svake godine do 5.000 ljudi umre zbog posledica zagađenog vazduha

Severna Makedonija ima veliki izazov sa zagađenjem vazduha.

Svake godine od 3.828 do 5.000 ljudi umre zbog izlaganja česticama tipa PM2.5 dok je Skoplje u toku grejne sezone pri vrhu liste glavnih gradova po zagađenju vazduha.

Cilj projekta deljenja električnih automobila je da doprinese rešavanju ovog problema.

Za punjenje električnih vozila će se koristiti isključivo zelena energija

U Ministarstvu eneregtike, rudarstva i mineralnih sirovina kažu da će se za električna vozila isključivo puniti električnom energijom iz obnovljivih izvora i da će to dovesti do poboljšanja kvaliteta vazduha i značajnog smanjenja emisija CO2.

"Naš grad se već duže vreme suočava sa posledicama urbanog zagađenja. Cilj je da na ovaj način direktno utičemo i smanjimo emisije ugljen-dioksida i zagađenje, što je naš prioritet kao ministarstva. Građani će imati mogućnost ekonomičnijeg prevoza, bez kompromisa u pogledu životne sredine", rekao je ministar životne sredine Izet Medžiti.

Pilot faza - u tri skopske opštine

Realizacija projekta počeće obezbeđivanjem javnih i privatnih parking mesta i postavljanjem odgovarajuće infrastrukture za punjenje. Plan je da pilot-faza bude sprovedena u skopskim opštinama Aerodrom, Čair i Gazi Baba, sa 100 električnih automobila, a biće organizovane edukacije javnosti i promocija ovog sistema.

Za korištenje usluge biće potrebna mobilna aplikacija, pomoću koje se lociraju dostupni električni automobili, a plaćanje će biti digitalizovano ili obavljano putem kreditne kartice. Trošak rentiranja biće obračunavan na osnovu dužine korišćenja i pređenih kilometara.

Cene će prema najavama, biti objavljene u februaru, a prema rečima vlasnika Avant Cara Mateja Čera, biće niže nego za taksi.

Prosečna gradska vožnja će, prema rečima Čera, koštati od tri do šest evra. Put od centra prestonice Severne Makedonije do aerodroma bi, prema tome, koštao između 10 i 15 evra.

Međutim, ne misle svi da će deljenje električnih automobila rešiti problem zagađenja vazduha i gužvi u saobraćaju.

Darko Arsovski Petrovski iz organizacije GoGreen izjavio je za Radio Slobodna Evropa da će novi automobili doneti pak još više automobila i više zaglavljenih u saobraćaju i usporiti javni prevoz, a da će zagađenje vazduha ostati isto ili se smanjiti tek minimalno.

Ta grupa je istakla da je Skoplju potrebna sveobuhvatna promena pristupa, sa fokusom na ulaganje u javni prevoz, biciklističke staze i pešačke zone, a ne povećanje broja vozila, čak i ako su električna.

(M.A./EUpravo zato/balkangreenenergynews.com)