Prema rečima resornog ministra, Gorana Vesića, narеdnih godina višе nеćеtе moći da vozitе bržе nеgo što jе dozvoljеno, pošto ćе automobil čitati znakе umеsto vas.

To znači da će automobili "komunicirati" sa putevima, odnosno da će primati poruke od puta, nezavisno od vozača. Moći će da ukazuju automobilu gde su raskrsnice, gužve, kao i kada treba smanjiti brzinu, dati migavac.

Za unapređenje efikasnosti, sigurnosti i održivosti, oni će koristiti naprednu tehnologiju što podrazumeva pametnu signalizaciju, odnosno LED svetla i prometne znakove koji se prilagođavaju realnom vremenu, odnosno saobraćajnim uslovima i vremenskim prilikama.

Softver će prikupljati podatke o stanju puta, gustini saobraćaja i svim dešavanjima na trasi, a ovi podaci se mogu koristiti za optimizaciju saobraćaja i ukazivanje vozačima na moguće probleme.

Neki pametni putevi takođe koriste solarne panele za generisanje električne energije koja se može koristiti za napajanje LED svetala i drugih elektronskih sistema na putu. Delovi puta mogu biti izgrađeni od materijala koji bolje reflektuju svetlost ili apsorbuju buku. 

Sistem pametnih putevađe tako može koristiti veštačku inteligenciju za analiziranje podataka i donošenje odluka u vezi sa saobraćajem, recimo za automatsko prilagođavanje semafora ili optimizacija ruta.

Koji automobili će moći da koriste ovu tehnologiju?

Da bi koristili ovu tehnologiju, automobili moraju biti savremeni sa naprednim sistemima.

Mnogi moderni automobili već dolaze sa tehnologijama kao što su adaptivni tempomat, automatsko kočenje, i navigacijski sistemi koji mogu komunicirati sa saobraćajnim signalima i drugim sistemima. Oni često imaju ugrađene senzore, kamere, i radare koji omogućavaju prikupljanje i obradu informacija iz okoline.

Vozila koja su opremljena V2X sistemima mogu komunicirati sa pametnim putevima i infrastrukturom. V2X obuhvata različite vrste komunikacija, uključujući Vehicle-to-Vehicle (V2V), Vehicle-to-Infrastructure (V2I), Vehicle-to-Pedestrian (V2P), i Vehicle-to-Network (V2N). To su sistemi u vozilima koji mogu da šalju i primaju informacije o saobraćaju, uslovima na putu, i drugim podacima.

Električni automobili i autonomna vozila takođe često imaju najnoviju tehnologiju koja omogućava povezanost sa pametnim putevima.

Od pametnih puteva korist mogu imati vozila koja koriste napredne navigacijske sisteme i tehnologije poput GPS-a, mape u realnom vremenu i informacija o saobraćaju. Automobili koji imaju mogućnost povezivanja sa internetom putem mobilnih mreža (4G, 5G) ili Wi-Fi-a mogu koristiti pametne puteve za pristup informacijama i uslugama u realnom vremenu, kao što su vremenski uslovi, saobraćajne gužve ili upozorenja o stanju puta.

(EUpravo zato/eKapija.com)