Skoro svake godine od 2013. studenti Tehničkog univerziteta u Ajndhovenu grade vozila koja odlikuje eko-dizajn.

Tako je osmišljena i "Stella Vita", održivi kamper sa solarnim panelima.

Njhova ideja je bila da pokažu kako budućnost transporta može da bude potpuno održiva, bez oslanjanja na fosilna goriva.

"Stella Vita" je 2021. godine krenula na probno putovanje kroz Evropu, od Holandije do juga Španije, kako bi demonstrirala da sasvim dobro vozi kao i drugi automobili.

Ovaj tim je već ranije dizajnirao nekoliko solarnih automobila pod nazivom Stela, koji su osvajali nagrade na takmičenjima.

Solarni paneli pokrivaju celu površinu krova i mogu se proširiti kada je vozilo parkirano, čime se povećava površina za prikupljanje solarne energije.

Površina panela tako može da zauzima 17,5 metara kvadratnih.

Unutar kampera se nalazi mali deo za kuvanje sa frižiderom na solarno napajanje, kao i toalet, sofa i krevet za dvoje.

Vozilo bi moglo, u idealnim uslovima po sunčanom danu, da pređe do 730 kilometara dnevno, a može postići brzinu do oko 120 km/h.

Dvoje ljudi sedi unutar kampera na solarni pogon
Bart van Overbeeke / Ferrari / Profimedia Unutrašnjost je opremljena i uređajima na solarnu energiju i krevetom za dvoje

Koristi isključivo solarnu energiju za pokretanje i napajanje unutrašnjih uređaja.

"Stella Vita" je jedinstveni prototip, postoji samo jedan primerak ovog vozila. Napravljen je kao deo istraživačkog projekta "Solar Team Eindhoven", a nije planiran za masovnu proizvodnju mada velikim proizvođačima treba da ukaže da je moguće okrenuti se obnovljivim izvorima energije.

Kako kamper sa solarnim panelima funkcioniše noću?

Solarni kamper može da se vozi i noću zahvaljujući baterijskom sistemu koji skladišti energiju tokom dana. Solarni paneli na krovu generišu energiju tokom dana, a višak se skladišti u bateriji kapaciteta 60 kWh.

Tvorci tvrde da na potpuno napunjenoj bateriji može da pređe oko 600 km, čak i bez dodatnog solarnog punjenja.

Svakako, planiranje rute prema sunčanim danima pomaže da vozilo ostane energetski samoodrživo.

Prema procenama, ako kamper nije u pokretu, ali koristi energiju iz baterije za unutrašnje uređaje - LEd rasveta će trošiti oko 10-20 W po sijalici. Na punoj bateriji (60 kWh) rasveta može raditi više od 1.000 sati (više od 40 dana neprekidno).

Koliko se često puni?

Učestalost punjenja zavisi od toga koliko se vozilo dnevno vozi, da li je vreme sunčano i koliko energije se troši na uređaju unutar kampera.

Kada bi stalno bilo sunčano vreme, a vozi se svakodnevno manje od 600-700 km, praktično nikada ne biste morali da ga dopunjujete. Međutim, situacija se menja sa prvim oblacima, pa je punjenje potrebno na svaka 2 ili 3 dana.

(EUpravo zato/Telegrafi.com)