Grad sa svetske baštne Uneska, Briž, poznat po svojim kaldrmisanim ulicama, fascinantnim kanalima i srednjovekovnim zgradama postao je žrtva prevelikog broja turista.
Prošle godine Briž je posetilo više od 8,3 miliona ljudi, dok sam grad broji manje od 120.000 stanovnika.
Sada je meštanima dosta.
Lokalne vlasti su rešile da se sa ovim problemom uhvate u koštac i izbore tako što će ograničiti broj turističkih brodova za krstarenje.
"Meštani su počeli da ukazuju na to da ima previše posetilaca", rekao je gradonačelnik Briža Dirk De Fov za The Brussels Times u avgustu.
On je tom prilikom istakao da ukoliko puste svakog da radi šta želi, stvari će se brzo oteti kontroli i krenuti naopako.
Kao deo rešenja, grad je uveo zabranu izgradnje novih hotela u svom istorijskom centru. Takođe je prestalo da izdaje nove dozvole za vikendice u celom gradu.
Kakav je stav Briža po pitanju kratkoročnog iznajmljivanja?
Iako planovi Briža nisu tako ekstremni kao planovi Barselone, koja je ranije ovog leta najavila zabranu kratkoročnog iznajmljivanja u celom gradu do 2029. godine, oni su korak ka kontroli prekomernog turizma.
Nadamo se da će nova ograničenja pomoći da se uspostavi ravnoteža između turista i stanovnika u prelepom, šarmantnom ali prepunom gradu.
Međutim, neki stručnjaci ističu da suzbijanje smeštaja posredstvom Airbnb-a neće rešiti problem jednodnevnih izletnika.
"Briž je, slično Veneciji, grad usko vezan za svoju luku, koji privlači veliki broj izletnika", kaže Bart-Jan Leits, osnivač i izvršni direktor platforme za rangiranje nekretnina Otamiser, koji je odrastao u ovom gradu.
Prema njegovim rečima, ove kratke posete značajno doprinose fenomenu prekomernog turizma, ali nisu direktno povezane sa dostupnošću kratkoročnih zakupa.
Da li će Briž uvesti naknadu za jednodnevne izlete?
U razgovoru za The Brussels Times, De Fov je odbacio mogućnost uvođenja taksi ili ograničenja za posetioce u Brižu.
"Ne možemo i ne želimo da kontrolišemo pristup gradu, poput Dubrovnika ili Venecije gde je nedavno uvedena naknada za jednodnevne izlete kako bi se smanjila gužva", rekao je.
Međutim, učinjeni su pokušaji da se smanji broj jednodnevnih izletnika u gradu.
Godine 2019. postavljena su ograničenja za brodove za krstarenje, sa maksimalno dva dnevno dozvoljena pristajanja u obližnjem Zebrugeu, u odnosu na doskorašnjih pet.
Lokalne vlasti su takođe povukle reklame za srednjevekovni grad na briselskom aerodromu kako ne bi ohrabrivale još više posetilaca.
"Priliv turista donosi ekonomske koristi, ali takođe stvara ogroman pritisak na gradsku infrastrukturu i zajednicu", kaže Lejts.
Prema njegovim rečima, upravljanjem turizmom na održiv način, Briž može da zaštiti svoje nasleđe, a da pritom ostane živahna, gostoljubiva destinacija.
Iako su turisti praktično proterali lokalno stanovništvo iz istorijskog centra Briža, ostatak grada je ostao relativno neoštećen - a vlasti planiraju da tako i ostane.
(M.A/EUpravo zato/euronews.com)