Region Valensije u Španiji će izricati kazne u visini do 600.000 evra za nelicenciranje i kratkoročno iznajmljivanje stanova na crnom tržištu i stanove.

Ovo je pokušaj da se zaustavi prekomerni turizam u ovoj oblasti, koji takođe stvara dodatni pritisak na lokalce i podiže cene zakupa u ključnim evropskim turističkim destinacijama.

Prema Airbtics-u, kompaniji za analizu Airbnb-a, prosečan Airbnb ili smeštaj za kratkoročno iznajmljivanje u Valensiji ima srednju stopu popunjenosti od 79%, a rezerviše se 288 noćenja godišnje. Uz prosečnu dnevnu stopu od 93 evra, u 2023. domaćini su ostvarili prihod od oko 27.000 evra za celu godinu.

Od 15. aprila ove godine, bilo je 9.128 aktivnih Airbnb unosa, prema podacima Airbticsa. Neki od kvartova u Valensiji sa najvećom potražnjom za kratkoročnim iznajmljivanjem su Ciudad de las Artes i las Ciencias, La Lonja de la Seda i kvart Valensijske katedrale.

Međutim, tržište kratkoročnog zakupa u Španiji uključuje još nekoliko stanova, osim Airbnbs-a. Kao takvo, to je već veoma uspostavljeno tržište i igra ključnu ulogu u podržavanju lokalne ekonomije.

Crna ekonomija izaziva zabrinutost za bezbednost

Poslednjih nekoliko meseci došlo je do porasta iznajmljivanja na crnom tržištu, što su podstakli kako lokalni vlasnici, tako i strani iseljenici koji žele da uđu na unosno špansko tržište kratkoročnih zakupa.

Nurija Montes, turistički zvaničnik Valensije, rekla je u vezi sa ovim iznajmljivanjima na crnom tržištu, a preneo Fajnenšal Tajms da se ne može dozvoliti bilo kakva vrsta sive ekonomije u smeštaju.

"Ovo izmiče bilo kakvoj kontroli. Očigledno, ne plaćaju poreze. Mi ne znamo da li vlasnici ispunjavaju svoje obaveze, ali glavna stvar je bezbednost. Ne poštuju obavezu da nadležnima saopšte identitet klijenata. Ne znamo da li poštuju pravila za požare, vanredne situacije, planove evakuacije", kazala je ona.

Ona navodi da bi moglo biti 50.000 ili više ovih neregulisanih i na crno stanova za kratkoročno iznajmljivanje širom regiona Valensije.

Trenutno, Valensija zahteva od kratkoročnih vlasnika da imaju turističku licencu Valensijskog turističkog registra. Oni moraju da dostave ključne informacije kao što su detalji o imovini, namena korišćenja imovine, usklađenost sa standardima kvaliteta, bezbednost i podaci o vlasniku da bi dobili ovu licencu.

Ostali potrebni dokumenti uključuju dokaz o vlasništvu, upis nekretnina, sertifikate energetske efikasnosti, dokaz o osiguranju i drugo.

Valensija je poslednja na listi južnoevropskih turističkih zemalja kao što su Lisabon, Barselona, Venecija i Split koja je najavila mere za kontrolu viška turizma.

Barselona je već otkrila da radi na postepenom ukidanju svih stanova u okviru Airbnb-a, koji će do kraja 2028. doći na približno 10.000 stanova. Ovo će takođe uključivati one za iznajmljivanje koji posluju pod važećom licencom.

Venesija je najavila da će ograničiti broj turističkih grupa na 25 ljudi po grupi, ograničiti kruzere, dok lokalno stanovništvo u Splitu više protestuje protiv turista, posebno iz Velike Britanije.

Zašto je tržište kratkoročnih iznajmljivanja doživelo procvat u Španiji?

Španija je dugo bila turistička centralna tačka u Evropi, zbog svoje klime, užurbanih gradova, bogate kulture i robusne infrastrukture. Tokom proteklih nekoliko godina, to je dovelo do buma u ​​smeštajnim kapacitetima, kao što su vile, vikendice i apartmani, umesto tradicionalnijih hotela.

Tokom kontinuirane krize troškova života, odmori i kratkoročni iznajmljivanje pružaju jeftiniju alternativu turistima koji i dalje žele odmor, ali ne žele da troše previše novca na hotele. U nekoliko slučajeva, oni takođe pružaju autentičnije iskustvo odmora, sa više fleksibilnosti, pogodnosti i privatnosti.

Nalet digitalnih usluga rezervacije i onlajn platformi takođe je doprineo rastućem porastu kratkoročnih iznajmljivanja, a turistima je još lakše da rezervišu niz opcija.

U nekoliko slučajeva, sumnjivi sajtovi za online rezervacije su takođe dozvolili nelicenciranim stanodavcima da navedu ponude nekretnine, često po nižim cenama, privlačeći tako više posetilaca.

Istovremeno, kompanije za nekretnine u Španiji takođe ulažu velika sredstva u marketing, kako bi privukle više stranih vlasnika nekretnina i investitora na špansko tržište kratkoročnog iznajmljivanja, često obećavajući velike prinose.

(M.A./EUpravo zato/Euronews.com)