Dve najveće kineske firme za brzu modu, Temu i Šein, upozorile su američke kupce da će se njihovi proizvodi od naredne nedelje poskupeti, jer na snagu stupaju visoke carine koje je najavio Donald Tramp na kineski uvoz.

Obe kompanije će biti pogođene novim uvoznim dažbinama, što znači da će se na kinesku robu primenjivati porezi i do 145 odsto. Takođe, trpeće i zbog Trampove odluke da ukine tzv. "de minimis" izuzeće, prema kojem su pošiljke vredne manje od 800 dolara mogle da uđu u SAD bez carine.

To izuzeće je bilo ključno za uspeh ovih jeftinih brendova na američkom tržištu, jer su mogli da šalju povoljne proizvode kupljene online uz minimalne troškove. Međutim, ono se ukida od 2. maja.

"Zbog nedavnih promena u pravilima globalne trgovine i uvođenja novih carina, naši operativni troškovi su porasli", navodi se u obaveštenju za kupce kompanije Šein.

"Kako bismo i dalje mogli da vam nudimo proizvode koje volite, bez kompromisa po pitanju kvaliteta, bićemo primorani da prilagodimo cene od 25. aprila 2025. Trudimo se da poskupljenja budu što manja i da uticaj na vas svedemo na minimum", poručuju iz kompanije.

I dalje će biti jeftiniji od konkurencije

Prema Trampovim prvobitnim planovima, pošiljke koje su ranije bile izuzete, trebalo je da budu oporezovane po stopi od 30 odsto ili 25 dolara po artiklu, a da se ta stopa poveća na 50 dolara po artiklu do 1. juna. Međutim, nakon što je Kina prošle nedelje uzvratila kontramerama, Tramp je odgovorio utrostručavanjem carina — na 90 odsto ili 75 dolara po artiklu, a od 1. juna čak na 150 dolara po artiklu.

Ipak, neki stručnjaci smatraju da to neće potpuno obeshrabriti kupce, jer će proizvodi Temu-a i Šein-a i dalje biti jeftiniji od konkurencije.

U međuvremenu, uvođenje američkih carina navelo je ove brendove da smanje potrošnju na oglašavanje na društvenim mrežama u SAD, iako su im upravo ti kanali pomogli da steknu popularnost među mladima i onima koji paze na budžet.

Prosečna dnevna potrošnja Temu-a na oglašavanje na Facebooku, Instagramu, TikToku, Snapu, X-u i YouTube-u pala je u proseku za 31 odsto u dve nedelje od 31. marta do 13. aprila u poređenju s prethodnih 30 dana, navodi analitička kuća Sensor Tower.

Istovremeno, Šein-ova dnevna potrošnja na oglašavanje na Fejsbuku, Instagramu, TikToku, Jutjubu i Pinterestu pala je u proseku za 19 odsto u istom periodu. Mark Balard, direktor istraživanja digitalnog marketinga u firmi Tinuiti, rekao je da je Temu drastično smanjio oglašavanje i na Google Shoppingu od 12. aprila.

(EUpravo zato)