Izveštaj o indeksu potrošačkih cena koji je objavljen prošle srede, pokazao je da su cene pržene kafe u januaru porasle za 2,5 odsto u odnosu na isti period prethodne godine, dok je instant kafa poskupela čak 7,1 odsto, prenosi SEEbiz.

Jedan globalni kupac i prodavac kafe izjavio je za Yahoo Finance da, iako još nije povećao cene, nema drugog izbora osim da razmotri njihovo povećanje u srednjoročnom periodu.

"Kafa je u savršenoj oluji cena," rekao je Andrea Ili, predsednik Illy caffè.

On je ukazao na klimatske probleme u vodećim zemljama proizvođačima i izvoznicima, poput Vijetnama i Brazila kao jedan od glavnih problema, dodavši da su nepovoljni vremenski uslovi negativno uticali na žetvu.

Brazil je 2024. godine imao svoju najtopliju godinu u istoriji, sa rekordnim brojem šumskih požara koji su pogodili proizvodnju kafe arabike i povećali cene.

S druge strane, SAD je drugi najveći uvoznik kafe na svetu, odmah iza Evropske unije, pri čemu najveće količine stižu iz Brazila, Kolumbije i Vijetnama.

"Nema alternative," kazao je Ili o mogućem povećanju cena.

Govoreći o rastu terminskih cena kafe, on je dodao da ne zna koliko će to dugo trajati.

Druge kompanije takođe razmatraju povećanje cena.

"Ako pogledamo 2025. godinu, očekujemo da će inflacija kafe nastaviti da raste. Pokušaćemo to da nadoknadimo povećanjem cena na tržištu početkom godine", izjavio je Sudanšu Priadarši, finansijski direktor kompanije Keurig Dr Pepper (KDP), povodom poslednjeg finansijskog izveštaja u oktobru.

Međutim, ne osećaju svi komercijalni kupci kafe značajan uticaj rasta cena, jer je uobičajena praksa velikih trgovaca da unapred kupuju velike količine kafe za najmanje godinu dana i zaključavaju cene putem terminskih ugovora.

"S obzirom na našu opštu praksu i strategiju zaštite cena, uticaj rasta cena kafe na naše poslovanje bio je minimalan u prvom tromesečju", rekla je Rejčel Rugeri, finansijska direktorka Starbaksa prošlog meseca.

Jedan od razloga zašto je instant kafa doživela najveći skok u indeksu potrošačkih cena jeste činjenica da niske cene omogućavaju kompanijama da ih podignu bez velikog šoka za potrošače.

"Generalno, instant kafa je mnogo jeftinija, a trgovci na malo mogu podići njenu cenu, a da i dalje ostane u kategoriji  mnogo jeftinije- u odnosu na druge vrste kafe", rekao je Šonali Pol, osnivač Paul John Caffeinea, pržionice kafe sa sedištem u Floridi.

Instant kafa se pravi od robuste, vrste kafe nižeg kvaliteta u poređenju sa arabikom, koja se koristi za pripremu kafe u većini restoranskih lanaca.

Suše u Vijetnamu prošle godine značajno su uticale na proizvodnju robuste, što je dovelo do skoka cena od čak 60 odsto.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)