Nedeljama se najavljuje tzv. crni petak kada će brojne prodavnice ponuditi robu po veoma povoljnim cenama. Nažalost, to je idealna prilika i za brojne prevare.
Uz sve veće troškove života i geopolitičku nesigurnost, potrošači se ne upuštaju olako u velike kupovine.
To je zauzvrat, rezultiralo "poplavom" brojnih akcija i popusta kako bi se privukao što veći broj kupaca, prenosi Euronews.
Tako će biti i ovog crnog petka, ali treba biti vrlo oprezan, pogotovo kada je reč o kupovini preko interneta.
Hrvatska evroposlanica, Biljana Borzan, nedavno je predstavila rezultate istraživanja o iskustvima građana prilikom onlajn kupovine.
Kako je navela, čak 67 odsto građana čeka rasprodaje poput crnog petka da bi obavili kupovinu.
"Moje istraživanje je pokazalo da skoro svi građani kupuju na sniženjima, a njih 67 odsto planira da sačeka popust kako bi nešto kupili. Nažalost, tokom rasprodaja, kao što je crni petak, više od 80 odsto njih je naišlo na lažne popuste, odnosno, primetili su da je snižena cena ista kao i pre sniženja", navela je Borzan.
Problemi sa isporukama
Situacija nije mnogo bolja ni u EU, gde je tokom pandemije Evropska komisija proverila 176 veb prodavnica, tj. 16.000 proizvoda tokom crnog petka.
Otkrili su da četvrtina sniženih proizvoda košta isto kao i pre sniženja, a 46 odsto onlajn trgovaca ima takve proizvode.
"U Hrvatskoj se 29,1 posto građana susreće s problemima s kupovinom putem interneta, a to su najčešće isporuka pogrešnog proizvoda ili naručeni proizvod nikada ni ne dobiju. Skoro 17 odsto građana prijavljuje probleme koji su posledica činjenice da žive u Hrvatskoj – nedostatak isporuke ili manja ponuda audiovizuelnih sadržaja nego u drugim zemljama članicama EU", rekla je Borzan.
Istraživanje je pokazalo i da su građani relativno dobro upoznati sa činjenicom da EU garantuje pravo na povraćaj robe kupljene putem interneta 14 dana nakon isporuke, ali su i dalje zbunjeni pravima koja proizilaze iz garancije.
Kako da ne nasednemo na prevare tokom crnog petka?
Kupci se savetuju da ne zaborave da mogu da otkažu i plaćanje karticom i da obrate pažnju na različite tehnike pritiska koje koriste trgovci kao što su "ostao je još jedan proizvod" ili "još troje ljudi trenutno gleda ovaj proizvod", pošto se najčešće radi o lažnim tvrdnjama.
Ukoliko neka ponuda zvuči previše dobro da bi bila istinita, onda bi zaista trebalo da budete sumnjičavi.
Vrlo je važno proveriti URL svakog sajta koji nude popuste kako bi se utvrdilo da je legitiman, a proizvode treba kupovati direktno od trgovca, ne preko trećih strana.
Treba biti oprezan i kada su u pitanju tek pokrenuti sajtovi ili postovi sa tek aktiviranih stranica na društvenim mrežama.
Sumnjivi su i trgovci koji odbrojavaju koliko je još vremena ostalo do isteka popusta jer se time stvara lažan osećaj "hitnosti", a cene ostaju iste ili su čak i veće.
Korišćenje kreditnih kartica u ovim slučajevima je korisnije jer većina njih poseduje nekoliko nivoa zaštite od prevara.
Potrošači kupovini moraju pristupiti sa jasnim planom i kritičkim razmišljanjem, ne treba se prepuštati atraktivnim ponudama koje nude robu koja vam ne treba.
"Iako su popusti smišljeni tako da hrabre trošenje, postavljanje budžeta i upoređivanje cena može da vam pomogne u izbegavanju uobičajenih zamki. Dobru kupovinu ste obavili samo ako je u skladu sa vašim budžetom i potrebama... Ključna stvar za uvećanje uštede je da delate promišljeno, a ne impulsivno", rekla je Šarlot Lumbroso-Baumgartnet, direktorka inostranog sajta "Voucherbox", koji nudi veliki broj kupona i popusta za kupovinu.
(EUpravo zato/Euronews)