Evropska komisija, izvršna vlast Evropske unije, objavila je planove u vezi sa povećanim tarifama na električna vozila koja se uvoze iz Kine u junu - nakon što je u istrazi zaključila da proizvođači električnih vozila na baterije u Kini imaju koristi od "nepravednog" subvencionisanja. Sada je ta odluka konačna.
Evropski regulatori su potvrdili da će ove dažbine, koje su u rasponu od 17,4 odsto do 37,6 odsto, stupiti na snagu 5 jula.
Takse će uticati na kineske proizvođače automobile - od giganta BID do, potencijalno, evropskih brendova koji proizvode automobile u Kini, pa čak i američkog giganta Tesla, koji ima fabriku u Šangaju.
Odluka EU dolazi u trenutku kada se kineski proizvođači automobila agresivno šire u Evropu sa ponudom po konkurentnim cenama, što predstavlja pretnju za najveće proizvođače automobila u regionu, od kojih su mnogi zaostajali u proizvodnji električnih automobila. Evropska komisija kaže da su ovi proizvođači automobila imali koristi od "nepravednog subvencionisanja".
Proizvođači automobila su već uzvratili najavama da bi mogle i cene biti povećane.
Kineski proizvođač električnih vozila Nio već je saopštio da trenutno održava cene kakve jesu za svoje automobile koji se prodaju u Evropi, ali je dodao da se "ne može isključiti da se cene mogu korigovati u kasnijoj fazi kao rezultat uvođenja ovih tarifa".
Portparol još jednog kineskog proizvođača električnih vozila, Xpenga saopštio je da će kupci koji čekaju isporuke automobila ili oni koji sada naručuju - pre nego što tarife stupe na snagu - biti "zaštićeni od bilo kakvog povećanja cena".
Nisu komentarisali da li će na kraju doći do podizanja cena kao rezultat povećanih nameta.
Kada je EU prvi put objavila planove o povećanim tarifama prošlog meseca, Tesla je saopštila da će verovatno povećati cene svog vozila Model 3 za Evropu. EU tek treba da kaže sa kojim konkretnim nivoom carina će se Tesla suočiti, ali je prošlog meseca napomenula da bi američki proizvođač automobila "mogao dobiti individualno izračunatu stopu carine", piše CNBC.
Pregovori Kine i EU
Tarife koje stupaju na snagu u petak su privremene i traju četiri meseca. Za to vreme zemlje članice EU moraju da glasaju o takozvanim "definitivnim obavezama", koje bi trajale pet godina.
Kineski i zvaničnici EU održali su imali nekoliko rundi sastanaka kako bi razgovarali o carinama, a Peking je u junu kritikovao nametanje carina od strane EU kao "protekcionistički čin".
Portparol kineskog ministarstva trgovine He Jadong saopštio je u četvrtak da se nada da će se dve strane "naći na pola puta, pokazati iskrenost, ubrzati proces konsultacija i, na osnovu pravila i realnosti, što pre postići obostrano prihvatljivo rešenje ".
Kineski proizvođači električnih vozila posvećeni Evropi
Kineski proizvođači električnih vozila ponovili su svoju posvećenost evropskom tržištu, gde su se širili u poslednjih nekoliko godina.
Xpeng je saopštio da je "posvećen pružanju visokokvalitetnih inovativnih proizvoda sve većoj evropskoj bazi kupaca i dugoročnim obavezama na ovim tržištima".
Kompanija je dodala da"aktivno procenjuje izvodljivost uspostavljanja lokalnih proizvodnih kapaciteta u Evropi". Xpeng trenutno proizvodi sve svoje automobile u Kini. Evropska fabrika bi mogla da pomogne da se nadoknade neke od tarifa.
BID — jedan od najvećih proizvođača električnih vozila u Kini i širom sveta — saopštio je prošle godine da planira da otvori svoju prvu evropsku fabriku u Mađarskoj, ne navodeći vremenski okvir.
U međuvremenu, Nio je u četvrtak rekao da je "u potpunosti posvećen evropskom tržištu: verujemo u podsticanje konkurencije i interesa potrošača, i nadamo se da ćemo postići rezoluciju sa EU pre nego što se konačne mere primene u novembru 2024".
(JA/EUpravo zato/CNBC)