Od kraja 2025. godine, automobilski giganti Reno i Dačija više neće koristiti kožu ili druge životinjske materijale u enterijerima svojih automobila. Portparolka kompanije u okviru koje posluju oba brenda potvrdila je promenu nemačkom portalu Automobilwoche, a odluka je doneta nakon razgovora sa organizacijom za zaštitu životinja PETA.

Poslednji Renoov model sa pravom kožom, Koleos SUV, biće proizveden do sredine 2025. godine i više neće moći da se naruči u Nemačkoj. Dačija uopšte nije koristila kožu u svojim modelima.

Modeli poput Renoa Espejsa i Australa već su dostupni sa enterijerima bez kože od 2024. godine. Novi modeli, poput Renoa 5 E-Tek i Simbioza, od početka koriste reciklirane materijale. Neki elementi poput ručice menjača i ručne kočnice i dalje sadrže kožne delove, ali će i oni biti postepeno zamenjeni.

PETA pozdravlja potez, WWF upozorava

Organizacija za zaštitu životinja PETA je pohvalila odluku, napominjući da Reno pokazuje kako saosećanje i inovacije mogu ići ruku pod ruku. Kažu da će ovaj potez smanjiti emisiju ugljen-dioksida i sprečiti smrt hiljada krava.

Međutim, Svetska fondacija za prirodu (WWF) ističe drugu stranu. Prema njihovoj studiji, koža je nusproizvod mesne industrije, a ne glavni razlog klanja. Neiskorišćena koža se često spaljuje, što dodatno zagađuje životnu sredinu. WWF veruje da bi upotreba kože, uz pravilan tretman, mogla poboljšati efikasnost i ekološki otisak.

Mešovita praksa u automobilskoj industriji

Dok neki proizvođači slede primer Renoa, drugi nude mešovite opcije. Tesla Model 3 je jedini automobil koji potpuno eliminiše kožu, uključujući i volan, dok Volvo, Polestar, Fijat i Mercedes nude alternativne materijale, ali i dalje imaju verzije sa pravom kožom.

BMW, Volksfagen, Škoda i Fijat nude veganske ili delimično veganske opcije, ali kožni elementi poput volana ili sedišta često se pojavljuju u višim nivoima opreme. Dačija, s druge strane, dosledno izbegava sve životinjske materijale, čak i u najskupljim verzijama.

(EUpravo zato/Poslovni)