Aviacija postrožava pravila o prenosnim baterijama zbog nekoliko incidenata požara izazvanih neispravnim baterijama.
Naime, sve veći broj avio-kompanija uvodi restrikcije ili čak potpune zabrane nošenja power bankova tokom letova.
Ono što je nekada bilo nezamenjiv putni dodatak, sada je sve više pod lupom vlasti koje se bave bezbednošću vazdušnog saobraćaja, nakon što je nekoliko puta došlo do pregrevanja baterija.
Kako bi se sprečili rizici, avio-kompanije preispituju svoja pravila, jer power bankovi mogu predstavljati opasnost od požara na letovima.
"Glavni problem sa power bankovima su litijum-jonske baterije koje sadrže, a koje, ako su oštećene ili neispravne, mogu predstavljati opasnost od požara", kaže putni konsultant Kolin Pierson, koji sarađuje sa butičkim hotelom Stanton House Inn.
"Neispravan power bank može se pregrejati, zapaliti ili čak eksplodirati, što je posebno opasno u ograničenom prostoru aviona", kazao je on.
Sve veći broj požara izazvanih prenosnim baterijama tokom letova doveo je do toga da avio-kompanije i međunarodne regulatorne agencije pooštre pravila o njihovom transportu i upotrebi.
Litijum-jonske baterije, koje se nalaze u telefonima, laptopovima, power bankovima i drugim elektronskim uređajima, pokazale su se kao izvor rizika kada dođe do oštećenja, kratkog spoja ili pregrejavanja.
Prema podacima američke Federalne uprave za avijaciju (FAA), broj incidenata povezanih sa litijum-jonskim baterijama porastao je za čak 388% od 2015. godine, a samo u 2024. zabeleženo je 69 takvih slučajeva u avionima u SAD, dok je Evropska agencija za bezbednost u avijaciji (EASA) izdala posebno upozorenje i preporuke za putnike.
Nedavni slučaj požara na letu Air Busan-a, izazvan neispravnom baterijom, dodatno je skrenuo pažnju javnosti. Avion je teško oštećen, a posada je jedva uspela da obuzda vatru. Nakon tog incidenta, Air Busan i druge kompanije poput Singapore Airlines-a i Thai Airways-a uvele su zabranu punjenja prenosnih baterija tokom leta i insistiraju da se one uvek nose u ručnom prtljagu - nikako u prtljagu koji se predaje.
Stručnjaci upozoravaju da je brzo reagovanje ključno. Uređaji sa znakovima pregrejavanja, otekline ili ispuštanja dima moraju odmah biti prijavljeni posadi. Baterije moraju biti bez oštećenja, i nikako se ne smeju puniti ili koristiti u nepravilnim uslovima tokom leta.
Preporuke za putnike:
- Prenosive baterije uvek nositi u ručnom prtljagu.
- Ne puniti baterije tokom leta, osim ako posada to izričito dozvoli.
- Ne ostavljati uređaje da se pune bez nadzora.
- Odmah prijaviti osoblju svaki znak oštećenja, pregrejavanja ili dima.
Ove mere imaju za cilj da obezbede sigurnost svih putnika i spreče potencijalno katastrofalne posledice koje jedan neispravan uređaj može izazvati u zatvorenom prostoru aviona.
(M.A./EUpravo zuato/euronews.com)