Nemački saobraćaj na putevima predstavlja veliku prepreku za zelenu energetsku tranziciju zemlje, jer i dalje čini 95 odsto svih emisija iz transporta, prema izveštaju Međunarodne agencije za energiju (IEA) objavljenom u ponedeljak.

Stručnjaci ove agencije, koja ima sedište u Parizu, identifikovali su saobraćaj kao "najveći sektor zagađenja u Nemačkoj", sa 95 odsto ukupnih emisija koje dolaze upravo iz drumskog saobraćaja.

"Sektoru transporta potrebno je da pređe u viši stepen kako bi pomogao u vođenju energetske i ekonomske tranzicije Nemačke", rekli su stručnjaci.

Izveštaj je utvrdio da će "biti potrebni podsticaji za potrošače kako bi se prešli na opcije transporta sa niskim emisijama, kako bi se postigla značajna smanjenja emisija u transportu, u skladu sa ambicijama Nemačke".

Naglašena je potreba za poboljšanjem javnog prevoza, kao i sve većim fokusom na električna vozila i biogoriva, dok je takođe istaknuta potreba za unapređenjem železničke infrastrukture i infrastrukture za punjenje električnih vozila, piše nemačka agencija dpa.

S druge strane, IEA je u saopštenju za javnost navela da, iako je Nemačka na putu ka energetskoj sistemu koji je uglavnom zasnovan na obnovljivim izvorima, "potrebno je još mnogo rada u energetskom sektoru kako bi se dostigao cilj Nemačke o klimatskoj neutralnosti do 2045. godine".

Izveštaj pod nazivom "Pregled energetske politike" sprovela je IEA u saradnji sa nemačkom vladom kako bi se procenili najhitniji izazovi sa kojima se Nemačka suočava u energetskom sektoru i dali saveti o tome kako da se ti izazovi prevaziđu.

Takođe, izveštaj "ističe oblasti u kojima liderstvo Nemačke može poslužiti kao primer u promociji bezbednih tranzicija ka čistoj energiji".

Automobili postaju ekološki prihvatljiviji

Kao dobra vest, podaci nemačke savezne agencije za saobraćaj pokazuju da automobili na nemačkim putevima polako postaju ekološki prihvatljiviji.

Od 1. januara, gotovo 53 odsto od približno 49 miliona registrovanih automobila u Nemačkoj ili ispunjava Euro 6 standard emisije – trenutno najstroži standard za vozila u Evropskoj uniji – ili ne emituju nikakve izduvne gasove jer se napajaju električnim motorima.

Ovaj procenat je porastao sa 49 odsto prošle godine, navodi agencija.

Glavni faktor koji je doprineo ovom razvoju bio je pad broja starijih automobila za oko 1,7 miliona, mada podaci nisu otkrili da li su vozila uništena ili prodana u inostranstvo, na primer.

U međuvremenu, broj registrovanih električnih vozila porastao je za 243.000 na 1,65 miliona.

EU standardi za emisiju izduvnih gasova, koji se odnose na automobile, kombije i teška vozila, dizajnirani su da smanje zagađenje iz drumskog saobraćaja, postavljajući ograničenja za različite zagađivače, uključujući azot-okside i čestice.

Novi standard - Euro 7 - trebalo bi da stupi na snagu naredne godine i reguliše zagađenje česticama "od guma i kočnica po prvi put na globalnom nivou", prema Evropskoj komisiji.

Više SUV vozila na nemačkim putevima

Međutim, standardi za izduvne gasove ne regulišu emisiju ugljen-dioksida (CO2), koji je ograničen prema efikasnosti pogonskog sistema i motora, kao i veličini vozila.

U Nemačkoj je zabeležen pad broja manjih vozila na putevima. Kompaktna vozila, kao što je Volkswagen (VW) Golf, i dalje dominiraju, ali je njihov broj smanjen za 132.000, dok je broj manjih konkurentskih modela, poput VW Pola, opao za 101.000, dostigavši brojku od 8,6 miliona, prema podacima.

Broj vozila srednje veličine i kombija takođe je opao, dok je broj SUV vozila porastao za 588.000 na 6,6 miliona, čineći skoro trećinu novih registracija u 2024. godini, iako je veliki broj njih bio električnih vozila.

(EUpravo zato)