Nemačke puteve često nazivaju rajem za vozače, a zbog činjenice da na čuvenom Autobanu (njihov autoput) nema ograničenja brzine, stiče se utisak da su vozači u toj zemlji potpuno "slobodni", a papučica gasa je uvek na podu.

Ali nemački putevi su precizno regulisan mehanizam zahvaljujući saobraćajnim pravilima koja se u inostranstvu – neki će možda iznenaditi – obično poštuju zbog sopstvene i bezbednosti drugih.

Nemački saobraćajni zakoni se ne razlikuju mnogo od onih u ostatku Evrope, ali se strogost u sankcionisanju saobraćajnih prekršaja uveliko razlikuje. Osim što imaju komplikovan bodovni sistem, Nemci značajno manje razmišljaju kada treba oduzeti nekome vozačku dozvolu, a kazne mogu biti jako velike. Čak i ako nećete da čitate zakon, nije loše da se barem upoznate sa tim šta se kažnjava kada idete na utakmicu, koncert ili u posetu porodici.

Ograničenje brzine

Iako postoje deonice autoputa na kojima nema ograničenja brzine, na većem delu autoputa, a naravno i na svim ostalim putevima, brzina je određena maksimalnom dozvoljenom brzinom vozila. Ako znakovi ne govore drugačije, možete voziti 130 km/h na autoputu, 100 km/h na glavnim putevima i 50 km/h u naseljenim mestima. Deonice autoputa bez ograničenja brzine označene su okruglim belim znakom na kome je crni krug precrtan sa pet crnih dijagonalnih linija. Prekoračenje brzine se propisno kažnjava i nemojte se radovati što vas nisu uhvatili jer će vam kazna stići u poštansko sanduče, ponekad dva do tri meseca kasnije.

Alkohol

Što se tiče nemačkog zakona o vožnji pod dejstvom alkohola, to je jasno. Maksimalna dozvoljena količina alkohola u krvi vozača je 0,05 promila, a za vozače sa manje od dve godine staža ili mlađe od 21 godine – 0,0. Ako odbijete alkotest, platićete kaznu. Prvi prekršaj će vam izbiti 500 evra iz džepa, kao i jednomesečno oduzimanje vozačke dozvole, a za ponovljene prekršaje obe cifre se povećavaju. U zavisnosti od toga koliko alkohola imate previše, možete biti poslani na otrežnjenje ili u zatvor na licu mesta.

Vožnja u gradu

Mnogi nemački gradovi imaju tzv Umveltzonen, oblasti u kojima je dozvoljeno da voze samo automobili sa niskim emisijama sa posebnom zelenom nalepnicom. Ako uđete u takav prostor bez ove nalepnice, platićete kaznu od 80 evra.

Imajte na umu da možete parkirati samo na desnoj strani puta, osim u jednosmernim ulicama gde je dozvoljeno parkiranje sa obe strane. Ali ako ste parkirali vozilo u suprotnom smeru od saobraćaja – koštaće vas 35 evra.

Nemojte ni pomišljati da prođete kroz crveno svetlo. Osim što ćete nekoga ubiti, koštaće vas između 90 i 360 evra, u zavisnosti od posledica, a "platićete" i ako ne stanete ispred znaka "stop".

Vozač
Jaroslav Frank / Panthermedia / Profimedia 

Autobus koji stoji na autobuskoj stanici, naprotiv, može da se zaobiđe, ali brzinom hoda, "šrittempo", kako kažu Nemci. Ako vidite zaustavljeni autobus u traci u drugom smeru, takođe morate usporiti.

Autoban

Nemački autoput, koji povezuje celu zemlju i jedan je od prvih autoputeva na svetu koji je postavio standard za sve kasnije izgrađene, besplatan je za putnička vozila. Ne možete mu se pridružiti vozilom koje vozi sporije od 60 kilometara na sat, a zabranjeno je i zaustavljanje, parkiranje, polukružno skretanje i vožnja unazad. Isključenje u zaustavnoj traci je zabranjeno osim ako se vaše vozilo nije pokvarilo.

Kao i u većem delu Evrope, preticanje na desnoj strani je strogo zabranjeno i kažnjivo je novčanom kaznom od 100 evra.

Zaboravite na približavanje vozilu ispred sebe (i uzgred, ne samo u Nemačkoj). U zavisnosti od brzine, kazna može biti i do 400 evra.

Sigurni smo da uvek vodite računa da imate dovoljno goriva da stignete do odredišta, ali možda ne znate da je nezakonito ostati bez goriva na autoputu u Nemačkoj.

Od svega po malo

Zabranjeno je razgovarati mobilnim telefonom (koji držite u ruci), čak i ako stojite na crvenom svetlu na semaforu.

U vozilu svi putnici moraju biti vezani, a visina kazne za vozača varira u zavisnosti od broja lica koja nisu vezana, kao i od njihovog uzrasta.

Nekorišćenje pokazivača pravca u Nemačkoj je kažnjivo – jer može biti veoma opasno.

(EUpravo zato/Punkufer)