Danski kralj Frederik X otvorio je u ponedeljak prvu deonicu budućeg tunela od 18 kilometara ispod Baltičkog mora. On će povezati južnu Dansku sa severnom Nemačkom i doprineti zelenoj tranziciji transportnog sektora.
Veza Femarn Belt, za koju se očekuje da će biti otvorena 2029. godine, takođe će smanjiti putovanje sa sadašnjeg 45-minutnog trajektnog prelaza na samo sedam minuta vožnje vozom.
On će povezati Roedbi na danskoj strani sa Puttgartenom u Nemačkoj, sa daljim drumskim i železničkim vezama sa centralnom Evropom i nordijskim zemljama.
Prvi deo tunela Femarnbelt spreman za potapanje
Kralj Frederik je otkrio ploču na ulazu u prvi deo tunela od 217 metara, koji će kasnije ove godine biti potopljen u rov na morskom dnu na danskoj strani. On je bacio novčić na svoju sliku u vremensku kapsulu u kojoj se nalaze predmeti koje su donirali oni koji su gradili betonske elemente.
Sund & Baelt, kompanija koja gradi tunel, tvrdi da će to biti najduži podvodni tunel. Uključiće i elektrifikovanu železničku prugu. Očekuje se da će automobili moći da pređu Baltičko more za 10 minuta u četiri trake, a vozovi će to učiniti za sedam minuta.
Još 2011. odlučeno je da se veza između južnog danskog ostrva Loland i severnog nemačkog ostrva Fehmarn izgradi kao uronjeni tunel. Radovi na danskoj strani počeli su u julu 2022. godine, a na nemačkoj tačno godinu dana kasnije.
Koliko će koštati Fehmarn veza?
Tunel će se sastojati od 89 betonskih elemenata koji se grade u specijalnom objektu u Roedbihavnu na Lolandu, koji se naziva najvećim gradilištem u severnoj Evropi, a u maju je izliven prvi element.
Fehmarn link koštaće 55,1 milijardu kruna (4,8 milijardi evra) i platiće ga korisnici, dok će danska vlada naknadno odlučiti o naplati putarine za tunel.
Poslednjih godina Danska je izgradila putne i železničke veze sa susednom Švedskom i između dva velika danska ostrva.
2000. godine veza mosta i tunela preko moreuza Oresund povezala je Kopenhagen sa trećim najvećim gradom u Švedskoj Malmeom, a 1998. je otvoren drumski saobraćaj između ostrva Funen, gde se nalazi Odense, treći po veličini grad u Danskoj, i Zelanda, gde je smešten Kopenhagen.
Železnički saobraćaj je tamo počeo godinu dana ranije.
(M.A./EUpravo zato/Euronews.com)