Evropska unija pripremila je devet miliona evra za uspostavljanje zajedničkog mehanizma za nabavku ključnih minerala i energije i biraće između osam kandidata.

EU želi da objedini narudžbine kako bi zajedničkom nabavkom postigla veću 'težinu' u pregovorima i osigurala bolje cene.

Pobeda na nadmetanju donosi posao uspostavljanje platforme, vredan oko devet miliona evra, pokazuje dokument u koji je Rojters imao uvid.

Prijavilo se osam kandidata, uključujući velike konsultantske kuće "Deloitte" i "PricewaterhouseCoopers" (PwC) koje nisu želele da komentarišu tu informaciju.

Nemački "Metalshub" i "Enmacc" su dostavili zajedničku ponudu, predloživši da EU koristi njihove postojeće platforme za trgovanje metalima i energijom.

Portparolka Evropske komisije, Johana Bernsel, rekla je da 66 odgovora u javnim onlajn konsultacijama pokazuje da sektor podržava inicijativu.

Konsultacije su, prema njenim rečima, pokazale "široku podršku" uspostavljanju platforme za objedinjavanje nabavke strateških sirovina i povezivanje s prodavcima.

Ugovor o pokretanju platforme trebalo bi da bude potpisan do kraja godine, a posao bi mogao da krene početkom iduće godine, rekao je izvor iz EU koji nije želeo da bude imenovan.

Ne slažu se svi sa platformom o nabavci sirovina

Neki mogući korisnici kažu da su već uspostavili lance za snabdevanje sirovinama poput litijuma i kobalta koji se koriste u baterijama za električna vozila.

"Veće kompanije koje su već uspostavile lance za snabdevanje ključnim sirovinama, kao što su sirovine za baterije, verovatno neće koristiti platformu”, procenjuje savetnik za sirovine pri nemačkom udruženju automobilske industrije VDA Karol Bednarek.

Rudnik u finskom Sotkamu u kome se rudare nikl i cink
Emmi Korhonen / imago stock&people / Profimedia 

Međutim, platforma bi mogla da bude korisna za nabavku sirovina sa sertifikatom održivosti ili onih specifične namene, poput germanijuma i galijuma, dodao je Bednarek.

Inicijativa EU je dobra, ali nosi i moguće probleme, upozorilo je špansko udruženje dobavljača automobilskog sektora.

"Dobavljači automobilske industrije obično nabavljaju obrađene sirovine vrlo specifičnih karakteristika koje zahtevaju pribavljanje sertifikata, pa će objedinjavanje potražnje biti izazov", rekla je direktorka za održivost u tom udruženju Karolina Lopez.

Nekoliko izvora u industriji smatra i da objedinjavanje nabavke 17 minerala, povrh prirodnog gasa i vodonika, neće funkcionisati jer su tržišta vrlo različita.

Novi sistem je oblikovan po uzoru na platformu za zajedničku nabavku gasa "AggregateEU", koja je pokrenuta tokom energetske krize 2022. godine.

EU tvrdi da je platforma uspešna, ali izveštaj Evropskog revizorskog suda dovodi u pitanje tu tvrdnju, podseća Reuters.

(EUpravo zato/Reuters)