Putnici koji putuju vozom kroz različite evropske zemlje često moraju da kupuju odvojene karte od različitih operatera i nemaju zaštitu ako prvi voz kasni ili otkaže polazak, pa oni propuste drugu vezu.

„Prekogranično putovanje vozom je i dalje teško za mnoge građane", napisala je fon der Lajen u dokumentu koji je pratio njen govor evropskim parlamentarcima prilikom reizbora.

Da bi se ovo prevazišlo, Fon der Lajen je najavila da će Komisija predložiti novu Uredbu o jedinstvenoj digitalnoj rezervaciji i prodaji karata kako bi „Evropljani mogli da kupe jednu kartu na jednoj platformi i da dobiju prava putnika za celo povezano putovanje".

Iako ovo zvuči obećavajuće, to neće biti prvi pokušaj Komisije.

Naime, u decembru 2020. godine, „Strategija održive i pametne mobilnosti" Komisije obavezala se da će izdati preporuke za „podršku razvoju multimodalnih usluga prodaje karata, zajedno sa inicijativom za prodaju karata, uključujući i prodaju karata za železnicu".

To je dovelo do predložene Uredbe o multimodalnim digitalnim uslugama mobilnosti (MDMS), koja bi omogućila Evropljanima da kupe jednu kartu za čitavo povezano prekogranično putovanje.

Komisija je tada konsultovala i javnost o predlogu od decembra 2021. do februara 2022. Međutim, više od dve godine kasnije, predlog MDMS nije odobrio Regulatorni odbor za nadzor, interna služba Komisije za proveru kvaliteta koja savetuje poverenike o tome da li su predlozi zakona pogodni i opravdavaju svrhu.

Godišnji izveštaj Odbora za 2023, objavljen u martu 2024, navodi samo da je njegov rad na MDMS-u „u toku", a prema objavljenoj listi sastanaka, Odbor nije raspravljao o MDMS-u od septembra 2023.

Viktor Thevenet, menadžer za politiku železnice u Nevladinoj organizaciji Transport & Environment, rekao je za Euractiv da su na stolu dve mogućnosti MDMS: uspostavljanje nezavisne platforme za rezervaciju sa pristupom svim podacima koji bi prodavali karte različitih operatera, uključujući kombinovane karte, ili samo platforma za pretragu koja bi saopštavala posebne ponude u prodaji.

Upitan za ažuriranje dosijea nakon govora Fon der Lejen, portparol Komisije je rekao za Euractiv da je MDMS „kompleksan fajl koji zahteva mnogo tehničkog rada, koji se nastavio tokom ovog mandata i još uvek nije završen", a Komisija je odbila da dodatno pojasni detalje o slučaju.

Karlos Ambel, viši direktor T&E, napisao je u blog postu u septembru 2023. da je „tadašnja  komesarka za transport Valean odložila objavljivanje, što je onemogućilo usvajanje pre kraja parlamentarnog mandata".

„Pokušala je da podstakne manje ambiciozan predlog koji ne bi dozvolio nezavisnim platformama za rezervaciju da prodaju karte postojećih železničkih kompanija, već samo upućuju na vezu", tvrdio je on.

Prema Ambelu, razlog je bio lobiranje železničkih operatera, koji se „boje da će izgubiti prihode od distribucije karata i da će to staviti nove učesnike na železnicu u centralnu poziciju".

Zajednica evropskih železničkih i infrastrukturnih kompanija (CER) nije želela da komentariše Ambelove tvrdnje. Međutim, CER je delio slične zabrinutosti sa Euractivom u članku iz juna 2023. godine.

Alberto Macola, izvršni direktor CER-a, rekao je da, iako železnička industrija podržava mere za poboljšanje međunarodnog izdavanja karata, to „ne bi trebalo da bude na teret transportnih operatera".

„Železnička preduzeća rade sa malim maržama sa visokim fiksnim troškovima, tako da će svaka regulatorna intervencija koja smanjuje te marže potencijalno dovesti do smanjenja usluga, sa negativnim uticajem na putnike", rekao je tada Macola.

CER je nedavno rekao za Euractiv da radi na IT alatu koji bi „tehnički uskladio distribuciju železničkih karata i omogućio multimodalnost", poznat kao Open Sales and Distribution Model (OSDM), koji je već primenjen u Švedskoj.

Za razliku od nedavne najave Fon der Lejen, koja se fokusirala samo na železnicu, predlog MDMS kombinuje različite vidove transporta.

Imao je za cilj da olakša rezervaciju karata, ali i da omogući kvalitetniji ponudu različitih opcija putovanja i planiranje ruta.

Ostaje da se vidi da li će se Komisija sada fokusirati samo na ograničeni predlog predsednice fon der Lajen koji je fokusiran isključivo na železnicu ili će pokušati da oživi MDMS.

(M.A./EUpravo zato/Euractiv.com)