Dok će privatni kupci u Evropskoj uniji moći da biraju između vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje i električnih automobila sve do 2035. godine, izgleda da će oni koji se oslanjaju na iznajmljivanje vozila tu mogućnost izgubiti znatno ranije.
Naime, prema novim informacijama, evropske rent-a-car kompanije mogle bi biti primorane da u narednih pet godina u potpunosti pređu na električni pogon.
Zabrana kupovine benzinaca i dizelaša već od 2030.
Kako piše nemački Bild, pozivajući se na izvore unutar Evropske komisije, u toku je priprema novih propisa koji bi zabranili rent-a-car agencijama i velikim firmama da kupuju automobile sa benzinskim i dizel motorima, počev od 2030. godine.
To bi značilo da kompanije poput Europcar-a i Sixt-a više ne bi mogle da nabavljaju ništa osim električnih vozila za svoje flote.
Električni vozni park najkasnije do 2032.
Pošto se vozila u rent-a-car flotama najčešće zadržavaju od jedne do dve godine, ova uredba bi praktično mogla da dovede do potpunog prelaska tržišta iznajmljivanja na električne automobile već do 2032. godine, a možda i ranije.
Iako električna vozila već postoje u ponudi mnogih agencija, ona su obično skuplja za iznajmljivanje, manje popularna među korisnicima i često zahtevnija za servisiranje.
Ozbiljne posledice za tržište i industriju
Ako predlog zaista bude pretočen u zakon, tranzicija sa fosilnih goriva bi se ubrzala i pre opšte zabrane predviđene za 2035. godinu. Rent-a-car kompanije i korporativne flote zajedno čine oko 60% ukupne prodaje novih automobila u Evropi.
Nagli prekid kupovine benzinaca i dizelaša za te potrebe mogao bi ozbiljno da smanji njihovu prodaju i dostupnost na tržištu polovnih vozila.
To bi istovremeno nateralo proizvođače da još pre 2035. godine prestanu sa proizvodnjom modela sa klasičnim motorima, jer bez flotnih porudžbina njihova proizvodnja više ne bi bila isplativa. Posledično, to bi moglo dodatno ugroziti radna mesta u automobilskoj industriji, koja se već suočava sa restrukturiranjem.
Evropska komisija je potvrdila da radi na novim pravilima u vezi sa prodajom automobila, ali za sada odbija da komentariše detalje ili da potvrdi vremenske okvire koji se pominju u medijima.
(M.A./EUpravo zato/index.hr)