Glavni grad Mađarske, Budimpešta planira da unapredi trolejbuski podsistem javnog prevoza, ali takođe planiraju i širenje trolejbuske mreže.

Plan Budimpešte je da dodatno razvije ovaj ekološki vid javnog prevoza ne samo ulaganjem u postojeću trolejbusku mrežu već i u njeno širenje i dogradnju. Pripremni radovi u vezi sa ovim projektom, kako navodi portal bkk.hu, počinju i oni između ostalog podrazumevaju korekciju ivičnjaka, postavljanje stubova i ispitivanje materijala na nadvožnjacima.

"Razvojem mreže nadzemnih vodova, osigurava se da trolejbusi pouzdanije rade na današnjoj mreži, kao i da iskoriste svoju sposobnost samostalnog upravljanja u područjima gde nema nadzemnih vodova. Ovo je najefikasniji način za realizaciju projekata razvoja prestoničke trolejbuske mreže. Slično evropskim gradovima koji se dinamično razvijaju, Budimpešta takođe stavlja veliki naglasak na razvoj trolejbusa. Osim proširenja postojeće mreže, ukoliko budu raspoloživa adekvatna finansijska sredstva, stvorilo bi se i nekoliko novih trolejbuskih linija", navodi ovaj portal.

Trenutna ukupna dužina trolejbuske mreže Budimpešte je 155 kilometara, a plan je da do kraja naredne godine ona bude duga oko 190 kilometara, a da da do 2030. naraste na čak 325 kilometara. Na ovaj način bi se, kako se ističe, stvorili uslovi za uspostavljanje potpuno novih trolejbuskih linija u Budimpešti, ali i za produžavanje postojećih linija.

Osim ovoga, mađarska prestonica istovremeno nastavlja i da nabavlja trolejbuse, a plan je da se vozni park proširi sa još 160 novih vozila, odnosno da, ukoliko za to postoje potrebni resursi, budu kupljeni savremeni niskopodni troljbusi.

Prva trola - u Berlinu

Prvi grad u Evropi koji je uveo trolejbuse bio je nemački Berlin. Tamo je 29. aprila 1882. godine otvorena eksperimentalna linija, poznata kao "Elektromote", koju je razvio Verner von Simens.

"Elektromote" je koristio električne vodove i kontaktne šine iznad kolovoza za napajanje vozila, što je bila preteča današnjih trolejbusa. Linija nije zaživela, ali je postavila temelje za dalji razvoj ovakve vrste prevoza.

Berlin je trole ukinuo 1973. godine, a u ostatku zemlje i dalje ima gradova u kojima saobraćaju poput Solingena.

Prvi operativni i trajni trolejbuski sistem u Evropi ušao je u funkciju 1901. godine u Vilnev-sur-Lot u Francuskoj.

To je ujedno bio i prvi komercijalni i dugoročniji trolejbuski servis. Trolejbusi su se kasnije proširili širom Evrope.

(EUpravo zato/bkk.hu)