Vlasti Beograda najavljuju da će uskoro legendarni trolejbusi otići u prošlost.
U obrazloženju odluke se navodi da trolejbuski prevoz u Beogradu ima bogatu istoriju, ali i velike probleme poput zastarelosti vozila i opreme.
GSP Beograd ima 92 trolejbusa prosečne starosti od najmanje 15 godina, a najnoviji su kupljeni još pre 13 godina.
Iz svih tih razloga je odlučeno da se postepeno zamenjuju električnim autobusima.
Ne znamo tačno kako će to zaista izgledati u budućnosti i koliko će biti efikasno, ali u međuvremenu možemo da se podsetimo istorije jednog do simbola Beograda.
Prvi trolejbus u Beogradu predstavljen 1947. godine
Tokom prvomajske parade 1947. je predstavljen prvi trolejbus u Beogradun koji je povezivao Zvezdaru i Kalamegdan.
Iste godine uspostavljene su i redovne linije – jedna od Kalemegdana do Slavije i druga od Slavije do Crvenog krsta, potom produžena do Kalemegdana. Nekoliko meseci kasnije, trolejbusi su saobraćali i do Dušanovca. Ideja je bila da nova vrsta vozila na struju preuzme glavnu ulogu u gradskom prevozu tako da su za osam godina na prestoničkim ulicama bile 42 trole.
Danas postoji sedam linija koje pokrivaju ključne delove grada.
Prvi trolejbus u Evropi
Prvi grad u Evropi koji je uveo trolejbuse bio je nemački Berlin. Tamo je 29. aprila 1882. godine otvorena eksperimentalna linija, poznata kao "Elektromote", koju je razvio Verner von Simens.
"Elektromote" je koristio električne vodove i kontaktne šine iznad kolovoza za napajanje vozila, što je bila preteča današnjih trolejbusa. Linija nije zaživela, ali je postavila temelje za dalji razvoj ovakve vrste prevoza.
Berlin je trole ukinuo 1973. godine, a u ostatku zemlje i dalje ima gradova u kojima saobraćaju poput Solingena.
Prvi operativni i trajni trolejbuski sistem u Evropi ušao je u funkciju 1901. godine u Vilnev-sur-Lot u Francuskoj.
To je ujedno bio i prvi komercijalni i dugoročniji trolejbuski servis.
Trolejbusi su se kasnije proširili širom Evrope.
Najduža ruta na Krimu
Trolejbusi su bili vrlo popularni u Sovjetskom Savezu, a upravo na Krimu je uspostavljena najduža trolejbuska ruta na svetu na relaciji Simferopolj-Jalta.
Ova linija ima ukupnu dužinu od oko 86 kilometara i povezuje gradove Simferopolj, Alušta i Jalta.
Putovanje celom rutom traje oko 2,5 do 3 sata, a prolazi se kroz planinske predele i duž Crnog mora. Deo trase uključuje prelazak preko planinskog prevoja Angarskij, što je čini jedinstvenom u svetu.
Od evropskih gradova, Moskva je imala najrasprostranjeniju trolejbusku mrežu, sa najmanje 80 linija i više od 1.300 vozila. Međutim, tokom 2020. godine, taj broj je značajno smanjen jer su na scenu stupili električni autobusi i drugi oblici prevoza.
Tako je Kijev postao grad sa jednom od najvećih trolejbuskih mreža u Evropi sa više.
Danas su trole mahom popularne u Evropi, posebno u Bratislavi, Cirihu ili Rigi.
(EUpravo zato)