Prodaja novih automobila na evropskom tržištu zabeležila je rast i tokom novembra, peti mesec zaredom na godišnjem nivou, a glavni pokretač ovog trenda bila je snažna potražnja za električnim vozilima.

Najveći rast registracija zabeležen je u zemljama poput Nemačke, Italije i Španije, pokazuju podaci Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA).

Registracije električnih vozila, koje se koriste kao indikator prodaje, dostigle su tržišni udeo od 21 odsto u Evropskoj uniji, 26 procenata u Velikoj Britaniji, dok su u Norveškoj gotovo u potpunosti dominirala tržištem sa udelom od čak 98 odsto, navodi Reuters.

I pored pozitivnih pokazatelja, evropska automobilska industrija suočava se sa ozbiljnim izazovima, među kojima su rastuća konkurencija kineskih proizvođača, američke uvozne carine i teškoće u ispunjavanju strožih propisa vezanih za prelazak na električna vozila uz očuvanje profitabilnosti.

Evropska komisija je nedavno najavila da odustaje od planirane efektivne zabrane prodaje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem od 2035. godine, nakon snažnih pritisaka iz industrije, što se u Briselu tumači kao značajan zaokret u zelenoj politici Evropske unije.

Analitičari ističu da su električna vozila dugoročno neizbežan pravac razvoja.

Prema podacima ACEA, prodaja automobila u EU, Velikoj Britaniji i zemljama EFTA porasla je u novembru za 2,4 odsto, na oko 1,1 milion prodatih vozila.

Na nivou pojedinačnih proizvođača, Folksvagen je zabeležio rast registracija od 4,1 odsto, dok je Reno povećao prodaju za tri procenta u odnosu na isti period prošle godine.

S druge strane, Stelantis je zabeležio pad od 2,7 odsto, nakon tri uzastopna meseca rasta.

Prodaja Teslinih vozila opala je za 11,8 procenata, iako su rekordni rezultati u Norveškoj ublažili pad na drugim tržištima.

Istovremeno, kineski proizvođač BYD zabeležio je snažan rast registracija od čak 221,8 odsto. U novembru je Tesla držala tržišni udeo od 2,1 odsto, dok je BYD imao udeo od dva procenta.

Ukupna prodaja automobila u Evropskoj uniji porasla je za 2,1 odsto, na gotovo 900.000 vozila.

Registracije električnih, hibridnih i plug-in hibridnih automobila porasle su za 44,1, 38,4 i 4,2 odsto, pa su ove kategorije zajedno činile 65,6 procenata svih novoregistrovanih vozila u EU, u poređenju sa 56 odsto u avgustu 2024. godine.

Uprkos rastu, ACEA upozorava da je ukupna prodaja i dalje znatno ispod nivoa zabeleženog pre pandemije.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)