Evropska unija planira uvesti posebnu kategoriju malih električnih automobila označenih kao "Made in Europe" (proizvedeno u Evropi), sa ciljem da podrži domaće proizvođače u borbi protiv snažne kineske konkurencije.

Automobili iz ove klase uživaće posebne privilegije, uključujući pravo na povlašćeno parkiranje, olakšane propise i veće subvencije.

Novi podsticaji za evropsku autoindustriju

Nova kategorija potpuno električnih vozila deo je šireg paketa mera kojima se želi olakšati položaj evropskih proizvođača, koji se suočavaju s pritiskom jeftinih kineskih električnih automobila, američkim carinama i smanjenjem potražnje.

Vozila proizvedena u Evropi i ispod određene težine imala bi pristup rezervisanim parking mestima i infrastrukturi za punjenje, kao i oslobađanje od novih pravila i standarda Euro 7 o emisijama koji stupa na snagu 2026. godine.

Cilj je održati cene konkurentnijima, jer česte promene propisa povećavaju troškove proizvodnje. Gornja granica težine još nije konačno određena, ali prema nezvaničnim izvorima, verovatno neće prelaziti 1,5 tonu.

U Evropskoj komisiji ova klasa vozila dobila je radni nadimak "Sežurne", po francuskom komesaru za industriju, Stefanu Sežurneu, koji nadgleda predlog.

Borba na tržištu malih automobila

Segment malih automobila jedno je od retkih područja u kojem evropski proizvođači i dalje imaju prednost pred kineskim konkurentima, koji su fokusirani uglavnom na veće električne modele i plug-in hibride.

Proizvođači poput Stelantisa i Renoa već dugo zagovaraju uvođenje nove, povoljnije kategorije za kompaktna vozila sa blažim propisima, kako bi proizvodnja manjih električnih automobila bila profitabilna. Takođe, lobiraju da definicija klase obuhvati i postojeće modele poput Renaultovog novog Twinga, Citroëna ë-C3 i Volkswagenovog Golfa.

Revizija zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem

Predlog za novu klasu delimično je inspirisan japanskim "Kei" automobilima i pojavljuje se paralelno sa revizijom odluke o zabrani prodaje motora sa unutrašnjim sagorevanjem od 2035. godine.

Ovaj zakon, prvi put predložen 2021. godine, deo je klimatskih ciljeva EU, ali je pod pritiskom industrije i političara koji smatraju da sektor prebrzo prelazi na potpuno električna vozila. Evropska komisija vodi intenzivne rasprave pre objave revizije zakazane za 16. decembar.

Otvorena pitanja i mogući ustupci

Među opcijama koje se razmatraju je omogućavanje dodatne prodaje plug-in hibrida i vozila sa range extender-om još pet godina, kao i smanjenje cilja na 90% redukcije emisija do 2035. godine.

Razmatraju se i izuzeci za biogoriva i "ugljično neutralna" e-goriva.

Neki zvaničnici se protive uključivanju plug-in hibrida, upozoravajući da je Kina u ovoj tehnologiji daleko ispred evropskih proizvođača. Evropska komisija za sada nije želela da komentariše nadolazeće predloge.

(M.A./EUpravo zato/index.hr)