Evropska komisija bi uskoro mogla da povuče ili ublaži ranije predviđenu zabranu prodaje novih vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem od 2035. godine.
Ova odluka dolazi pod pritiskom Nemačke, Italije i velikih evropskih proizvođača automobila, koji se suočavaju sa snažnom konkurencijom iz Kine i SAD.
Prema izvorima iz EU i automobilske industrije, razmatraju se različite opcije, uključujući pomeranje roka za nekoliko godina ili fleksibilnije pravilo koje bi omogućilo prodaju vozila sa niskim emisijama CO₂, poput plug-in hibrida i automobila na e-goriva ili biogoriva.
Ako se odluka usvoji, to bi bio jedan od najvećih koraka unazad u evropskoj zelenoj politici u poslednjih nekoliko godina.
Zakon usvojen 2023. predviđao je da od 2035. svi novi automobili i laka komercijalna vozila u EU moraju biti bez emisija CO₂, u cilju ubrzanja prelaska na električna i vozila na vodonik.
Međutim, evropski proizvođači i dalje zaostaju za Teslom i kineskim kompanijama poput BYD i Geely, dok je potražnja za električnim vozilima manja od očekivane zbog visokih cena i nedovoljno razvijene infrastrukture za punjenje.
Dok tradicionalni proizvođači, uključujući Folksvagen i Stelantis, traže ublažavanje ciljeva, deo industrije električnih vozila upozorava da bi to dodatno oslabilo konkurentsku poziciju Evrope u odnosu na Kinu. Oni tvrde da su tehnologija, infrastruktura i kupci spremni za potpunu elektrifikaciju.
Evropska komisija takođe razmatra mere za povećanje udela električnih vozila u flotama kompanija, posebno službenim automobilima, koji čine značajan deo novih prodaja.
Planira se i uvođenje posebne regulatorne kategorije za manja električna vozila sa povoljnijim poreskim tretmanom.
Ekološke organizacije upozoravaju da bi ublažavanje pravila, posebno uvođenje biogoriva, bilo problematično jer ova goriva nisu dovoljno dostupna, nisu potpuno klimatski neutralna i njihova upotreba bi bila skupa.
Prema njihovom mišljenju, EU bi trebalo da ostane pri cilju potpune elektrifikacije od 2035. godine, jer je to, kako ističu, jedini održivi put za budućnost evropskog transporta.
(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)