Sajt za rezervacije putovanja Ekspedija izveštava da čak 80 odsto mladih ljudi u nekim evropskim zemljama smatra da ne koristi dovoljno odmora.
Mladi Evropljani su generacija koja je najviše uskraćena za odmor
Ekpedijin 24. izveštaj o lišavanju odmora kaže da je globalno gledano generacija Z uskraćena za odmor više od bilo koje druge generacije.
Dok samo 38 odsto ljudi rođenih između 1946. i 1964. u Velikoj Britaniji tvrdi da se osećaju kao da nemaju dovoljno vremena za odmor, 70 odsto najmlađih radnika u Britaniji navodi da nemaju dovoljno slobodnog vremena.
U Francuskoj, ovaj procenat se penje na 55 odsto kod bumera i 82 odsto kod generacije Z.
U Nemačkoj, najmlađa zaposlena generacija ima u proseku pola dana više odmora od bebi bumer generacije, ali je prošle godine imala u proseku oko četiri neiskorišćena dana odmora. Nasuprot tome, bumeri su imali samo 2,5 neiskorišćena dana odmora.
Nemci su najviše uskraćeni za odmor na svetu
Iz godine u godinu u nedostatku godišnjeg odmora prednjače Nemci, a ove su za 14 odsto uskraćeniji nego prošle godine.
Rezultati, dakle ukazuju da su Nemci, sa 84 odsto, najuskraćeniji za odmor. Iza njih su Francuzi sa 69 odsto.
FOMO sprečava generaciju Z da odmara
Dok bumeri češće uzimaju slobodne dane, više od polovine radnika generacije Z (53 odsto) u Velikoj Britaniji koristi dane odmora nakon šest meseci ili više od prethodnog predaha. Samo 7 odsto sebi dozvoljava pauzu od posla svakog meseca.
Za današnju najmlađu radnu snagu, velika stvar koja ih sputava je FOMO - strah od propuštanja prilike (Fear of missing out ).
Iako ovaj fenomen nije posebno vezan ni za jednu određenu generaciju, on je najprisutniji u generaciji Z, a svaki drugi zaposleni u Velikoj Britaniji kaže da se plaši da će propustiti nešto važno na poslu u toku odsustva, naspram samo 16 odsto bumera.
Otprilike svaka drugi pripadnik generacije Z u Nemačkoj kaže da se plaši da će se važne odluke donositi na poslu kada on nije tu ili da će kolege imati prednost u odnosu na njega dok je na odmoru.
S druge strane, među nemačkim bejbi bumerima, samo 16 odsto njih je tokom svog radnog veka pod uticajem FOMO fenomena.
Drugi razlog koji sputava britansku generaciju Z da uzme slobodno vreme je - krivica.
Čak pedeset dva odsto radnika oseća krivicu zbog toga što kolege pokrivaju njihov posao kada su oni na odmoru, a 50 odsto njih oseća potrebu da se izvini kolegama zbog korišćenja svog godišnjeg odmora. S druge strane, ni petina bumera ne deli istu zabrinutost.
Slično je i u Nemačkoj gde 47 odsto generacije Z i samo 16 odsto bejbi bumera, kaže da se oseća loše jer kolege moraju da preuzmu njihove zadatke i obaveze dok su odsutni.
Otprilike tri puta više zaposlenih u generaciji Z u odnosu na bumere takođe oseća potrebu da se izvinjava zbog svojih zahteva za odmor.
U Francuskoj, 50 odsto mladih radnika oseća potrebu da se izvini zbog uzimanja slobodnih dana, u poređenju sa 14 odsto bumera.
Francuski mladi radnici ne uzimaju ceo svoj odmor
Sa prosekom od 27,4 dana plaćenog odmora, generacija Z ima najmanje iskorišćenih dana u Francuskoj, dok bumeri primaju u proseku 3,9 dana više (31,3 dana).
Generacija Z je u proseku uzimala 23,7 slobodnih dana 2023. godine, ostavljajući neiskorišćenih u proseku 3,7 dana. Bumeri su imali "luksuz" da uzmu 0,3 dana više od broja dana koji im je dodeljen (31,6 dana).
Dok bejbi bumeri češće odlaze na odmor, skoro polovina zaposlenih u generaciji Z čeka šest meseci ili više između odlazaka na odmor.
Žene u Britaniji su više uskraćene za odmor od muškaraca
Kada govorimo o Britancima, njih 56 odsto se oseća uskraćeno za odmor prema izveštaju Ekpedije, 10 odsto više nego pre pet godina. Skoro svaki peti Britanac je 2023. godinu proveo čitavu bez odmora.
Britanke se osećaju oskraćenije za odmor od muškaraca (57 odsto naspram 54), a glavni razlozi za ne uzimanje godišnjih odmora su to što su ljudi previše zauzeti (20 odsto), štede slobodno vreme za neočekivani odmor (20 odsto) i štede novac za jedno veliko putovanje (18 odsto).
Skoro 90 odsto Britanaca je za prelazak na četvorodnevnu sedmicu, uglavnom da bi imali više vremena za sebe (40 odsto), a četvrtina kaže da bi dodatno slobodno vreme koristila za putovanja.
(M.A./EUpravo zato/Euronews.com)