Oko 20 odsto građana Srbije ne kupuje ništa preko interneta, dok oko 55% njih obavi makar jednu onlajn kupovinu u toku meseca.
Kada je reč o proizvodima koji se kupuju onlajn, elektronika je godinama na prvom mestu, prema podacima evropske statistike, a onda slede kućni aparati, odeća i obuća, pa kozmetika.
Statistika pokazuje da kod nas onlajn trgovina više nije u vezi isključivo sa prodajom tehnike, nego sve više sa kategorijama nameštaja, auto-moto, odeće i opreme za bebe i decu, što su doskoro bile kategorije dominantno u vezi sa klasičnom trgovinom.
Rast navedenih kategorija u odnosu na 2023. godinu se više nego udesetostručio, a prema podacima Narodne banke Srbije tržište ikomerca poraslo je za čak 36 odsto u odnosu na 2023. godinu, što je najveći rast u Evropi.
Prema poslednjim dostupnim podacima pružalaca platnih usluga za treće tromesečje 2024. godine, internet kupovina robe i usluga beleži stabilan rast na međugodišnjem nivou. Tako je u trećem tromesečju 2024. godine izvršeno 22,2 miliona transakcija kupovine robe i usluga karticama i elektronskim novcem na internetu u svim valutama, što je za 49,5% više nego u trećem tromesečju 2023. godine. Od tog broja, više od dve trećine (68,3%) realizovano je u dinarima, 29,9% u drugim najčešće korišćenim valutama.
Broj kupovina na internetu koje su obavljene u dinarima u trećem tromesečju prošle u odnosu na isti period prethodne godine je povećan za 52,3%, u evrima za 70,9, američkim dolarima za 3,2%, britanskim funtama za 18 i švajcarskim francima za 20,5%, kažu iz Narodne banke Srbije.
Kada je reč o vrednosti porudžbina preko interneta, u trećem tromesečju su iznosile 44,1 milijardu dinara (povećanje od 54,5% u odnosu na isti period 2023. godine), 215,8 mil EUR (povećanje od 46,2%), 54,4 mil USD (povećanje od 22,7%), 4,5 miliona britanskih funti (povećanje od 11,4%) i 1,1 milion švajcarskih franaka (povećanje od 27,3%).
"Kupci sve više veruju u onlajn trgovinu, ali se jasno vidi da očekuju bolju ponudu, bržu dostavu, jasnije predstavljanje proizvoda i mogućnosti efikasnog ostvarivanja reklamacija. To je prilika da se i domaće kompanije bolje pozicioniraju i dobiju poverenje kupaca", rekli su sagovornici iz onlajn trgovine, prenosi Politika.
Zanimljiv je podatak da je u prethodnoj godini u svetu izgubljeno više od tri milijarde dolara u onlajn prodaji zbog odustajanja prilikom procesa kupovine.
Osnovni razlog su skriveni troškovi koje kupac otkrije tek na kraju prilikom plaćanja. Kada je reč o Srbiji, ne postoje precizni podaci, ali postoje pretpostavke i računica da se kod nas iz istih razloga godišnje izgubi oko pola miliona dolara zbog odustajanja od kupovine nakon što je proces već započet. Ovaj podatak je važan za sve onlajn trgovce koji bi trebalo da znaju da ukoliko kupci prilikom naručivanja robe preko interneta naiđu na dodatne ili skrivene troškove više od 63% njih će napustiti taj sajt.
(EUpravo zato/Politika)