Jedan od najpoznatijih nemačkih proizvođača automobila u automobilskoj industrijiMercedes želi da premesti poslove iz Nemačke u Mađarsku, pišu nemački mediji. Šef Mercedesa gaji kontakte sa Orbanom, ali nemačka javnost treba, ako je moguće, da zna što manje o tome, piše Dojče vele.

Moto menadžmenta Mercedesa pri izboru lokacija za proizvodnju automobila je - "Na istok" - kako je nedavno rekao finansijski direktor Harald Vilhelm na godišnjoj konferenciji za novinare. Mercedesov fokus je na Mađarskoj, posebno na lokaciji Kečkemet, gradu od oko 100.000 stanovnika, piše Štutgarter cajtung, a prenosi Bild.

Plan je sledeći: tamo bi u budućnosti trebalo da se preseli proizvodnja oko 100.000 vozila godišnje - automobila koji su se do sada proizvodili u Nemačkoj. Istovremeno, to znači da će se u Nemačkoj ukidati radna mesta – dugoročno.

Razlog za pomeranje na istok, iz ugla menadžmenta kompanije, je jednostavan: troškovi proizvodnje u Mađarskoj su drastično niži – pre svega zbog tamošnjih zarada. Prema rečima finansijskog direktora Mercedesa Haralda Vilhelma, troškovi rada u Mađarskoj su oko 70 odsto niži nego u Nemačkoj, prenose nemački mediji.

Mercedes ćuti, Orban komunicira otvoreno

Dok Mercedes javno ne komentariše konkretan slučaj, mađarska vlada ovu odluku koristi za sopstvenu promociju. Premijer Viktor Orban se demonstrativno fotografisao sa šefom Mercedesa Oleom Kelenijusom, postavio slike na ssvoj sajt i promovisao Mađarsku kao jaku poslovnu lokaciju.

Upadljivo je da Mercedes uporno ćuti na pitanje Štutgarter cajtunga, navodi nemački listi. Niti je potvrđen sastanak u Mađarskoj 17. marta ove godine, niti je potvrđena Orbanova poseta Kelenijusu 19. juna 2024. u Štutgartu – iako su obe situacije dokumentovane fotografijama sa mađarske strane.

Na sajtu Orban o skupu u martu piše: "Fabrika u Kečkemetu je postala druga najveća evropska fabrika automobila Mercedes-Benz grupe, koja zapošljava skoro 5.000 ljudi u Mađarskoj. Zahvaljujući ekspanziji Kečkemeta, koja je trenutno u toku, kompanija će otvoriti 3.000 novih radnih mesta do 2026. godine i udvostručiti svoj proizvodni kapacitet na 4000 vozila po godini".

I BMV i Boš se šire u Mađarskoj

Politička pozadina čini stvar još eksplozivnijom: Evropska unija zadržava milijarde evra od Mađarske zbog kršenja vladavine prava i slobode medija. Investicije koncerna poput Mercedesa donose svež novac Mađarskoj – i jačaju Orbanovu poziciju.

Mercedes je odgovorio samo opštom izjavom da se rukovodi političkim smernicama i pridržava se zakonskog okvira.

U međuvremenu, i BMV i Bosš proširuju svoje aktivnosti u Mađarskoj – na račun svojih fabrika u Nemačkoj. To je tiho povlačenje – praćeno bučnim aplauzom iz Budimpešte, piše nemački Bild.

(EUpravo zato/Dojče vele)