Evropske niskobudžetne avio-kompanije planiraju da do 2026. uvedu potpuno nov koncept putničkih sedišta - tzv. Skyrider 2.0, koji zapravo podrazumeva polustajaći položaj.

Ova inovacija osmišljena je da omogući niže cene karata i veći broj putnika po letu, naročito na kraćim destinacijama.

Kako funkcioniše Skyrider?

Putnici u Skyrider konfiguraciji neće zaista sedeti. Umesto toga, oslanjaće se na uska, obložena sedišta nalik biciklističkim, nagnuta pod oko 45 stepeni.

Umesto klasičnih sigurnosnih pojaseva, koristiće se modeli slični onima za padobrance. Prednost ovog dizajna je u tome što su sedišta dvostruko lakša od standardnih, čime se smanjuje potrošnja goriva i povećava broj mesta u avionu za oko 20%.

Procene pokazuju da bi karte za ovakve letove mogle koštati između 1 i 5 evra, što bi dodatno popularizovalo kratke letove unutar Evrope. Ipak, pitanje udobnosti i bezbednosti u vanrednim situacijama izaziva zabrinutost kod stručnjaka i regulatornih tela.

Za sada bez odobrenja

Cene karata u ovom "stajaćem" aranžmanu mogle bi da padnu i na samo 1 do 5 evra. Međutim, izazovi su očigledni, udobnost je minimalna za ove niskobudžetne kompanije, a postavlja se i pitanje bezbednosti u vanrednim situacijama.

Iako koncept izaziva interesovanje, Skyrider 2.0 još uvek nije dobio zvanično odobrenje od strane evropskih regulatornih agencija.

Bez njihove saglasnosti, avio-kompanije ga ne mogu implementirati.

Proces sertifikacije može potrajati, ali nekoliko prevoznika već je spremno da ga uvede čim dobije "zeleno svetlo".

Iako kontroverzan, ovaj koncept mogao bi da postane nova realnost u industriji jeftinog vazdušnog saobraćaja, posebno za putnike koji su spremni da se odreknu komfora zarad simbolične cene leta.

Sve sada zavisi od regulatora i njihove procene da li je ova ideja bezbedna za masovnu upotrebu.

(M.A./EUpravo zato)