Pokušaj da se ponovo pokrene davno zaboravljena reforma EU pravila o nadoknadi štete putnicima za kašnjenja i otkazane letove našao se u problemu zbog otpora grupe zemalja na čelu sa Nemačkom.
Poljsko predsedavanje Savetom EU nadalo se da će oživeti ovu temu koja stoji u mestu još od 2013. godine, ali nacrt teksta, koji se pregovarao poslednjih meseci, nije dobio dovoljnu podršku tokom sastanka ambasadora EU, reklo je više diplomata za Politiko.
Trenutno, putnici u EU imaju pravo na kompenzaciju između 250 i 600 evra u zavisnosti od udaljenosti leta, ako stignu na krajnju destinaciju sa tri ili više sati zakašnjenja u odnosu na planirani dolazak.
Avio-kompanije se godinama žale na to pravilo, tvrdeći da im prag od tri sata ostavlja premalo vremena da reše probleme bez obaveze da isplaćuju visoke odštete.
Još 2013. godine, Evropska komisija predložila je povećanje tog praga na pet sati kašnjenja za letove unutar EU ili van EU do 3.500 km, na devet sati za letove između 3.500 i 6.000 km, i na 12 sati za duže letove.
Evropski parlament je podržao svoju verziju predloga još 2014. godine, ali države članice nisu pomerile stvar s mrtve tačke već više od decenije.
Sadašnji nacrt koji predlaže Poljska predviđa da putnici dobijaju nadoknadu tek nakon četiri sata kašnjenja za letove do 3.500 km ili unutar EU, i nakon šest sati kašnjenja za duže letove. Iznosi kompenzacije bi se kretali između 300 i 500 evra, u zavisnosti od dužine leta.
Zadržati prag od tri sata i ograničiti iznos na 300 evra?
Međutim, Nemačka je uspela da okupi manjinu zemalja koje žele da zadrže postojeći prag od tri sata, ali da ograniče iznos kompenzacije na maksimalno 300 evra.
Poljska sada pokušava da postigne dogovor sa skeptičnim članicama, poput Španije, kako bi pripremila revidirani predlog za sledeći sastanak ambasadora 4. juna i potom za Savet ministara za saobraćaj dan kasnije.
Međutim, pošto je upravo prag za ostvarivanje prava na kompenzaciju srž spora, neke diplomate smatraju da kompromis neće biti lako postignut.
"Poljski predlog je uravnotežen. Ako se zadrži prag od tri sata,svi drugi teško postignuti kompromisi padaju u vodu", rekao je jedan diplomata EU.
Avio-kompanije takođe strahuju da bi novi zastoj mogao potpuno da sahrani dugo očekivanu reformu.
"Države članice sada treba da iskoriste priliku da sprovedu značajnu reformu i poboljšaju iskustvo letenja za milione Evropljana", poručila je Ourania Georgoutsakou, izvršna direktorka udruženja avio-prevoznika A4E.
"Naša analiza podataka Eurocontrol-a pokazuje da bi podizanje praga na pet i devet sati omogućilo izbegavanje isplata kompenzacija za čak 70% letova koji bi mogli biti uspešno realizovani. To bi putnicima obezbedilo više sigurnosti u planiranju i stvarne alternative za nastavak putovanja", dodala je.
S druge strane, koalicija organizacija za zaštitu potrošača smatra da je prag od tri sata "postao temelj zaštite putnika" i da bi njegovo povećanje bilo "neprihvatljivo nazadovanje u postojećim pravima putnika".
(EUpravo zato)