Slovački parlament je usvojio izmene Zakona o saobraćaju koje uvode ograničenje brzine na trotoarima u gradskim područjima na najviše šest kilometara na sat.
Ova granica važi za pešake, bicikliste, roleraše, kao i za vozače skutera i električnih trotinetа, koji su svi dozvoljeni na trotoarima, a cilj joj je da se spreče sve češći sudari.
"Glavni cilj je povećanje bezbednosti na trotoarima, imajući u vidu sve veći broj sudara sa vozačima trotineta", rekao je autor amandmana ubomír Važni, poslanik levičarsko-populističke stranke Smer premijera Roberta Fica, koja je deo vladajuće koalicije.
Važni je naveo da će izmena zakona biti korisna i za dokazivanje prekršaja, "posebno u slučajevima kada je potrebno objektivno utvrditi da li se neko kretao brže od brzine koja se smatra primerenom u prostoru namenjenom prvenstveno pešacima".
Zakon stupa na snagu 1. januara 2026. godine, ali njegovi zagovornici još nisu objasnili kako planiraju da ga sprovode u praksi.
Prosečna osoba hoda do 5 km/h
Prosečna brzina hoda iznosi između četiri i pet kilometara na sat, dok prema podacima Britanske fondacije za srce, brzina od 6,4 kilometra na sat predstavlja umereni tempo za osobu u izuzetno dobroj fizičkoj formi.
Opozicija je kritikovala ovu izmenu, a čak je i Ministarstvo unutrašnjih poslova ocenilo da bi bilo prikladnije zabraniti električne trotinete na trotoarima, nego uvoditi opšte ograničenje brzine.
Poslanik opozicione liberalne stranke Progresivna Slovačka, Martin Pekar, izjavio je da pešacima preti opasnost od automobila, a ne od biciklista ili vozača trotineta, te da amandman zapravo kažnjava održive vidove prevoza.
"Ako želimo manje sudara, potrebne su nam bezbedne biciklističke staze, a ne apsurdna ograničenja koja je fizički nemoguće poštovati", rekao je Pekar. "Pri navedenoj brzini biciklista jedva može da održi ravnotežu".
Izmena zakona izazvala je talas podsmeha na društvenim mrežama, gde se mnogi pitaju da li bi mogli biti kažnjeni ako potrče da stignu autobus.
(EUpravo zato)