Nakon osmomesečne pauze, danas je zvanično ponovo otvorena čuvena Tauern železnička pruga, istorijska alpska trasa koja spaja austrijski Salzburg sa Koruškom, otvarajući vrata ka Sloveniji, Italiji i jadranskoj obali.
Vožnja ovim pravcem nije samo prevozno sredstvo - to je iskustvo koje spaja zadivljujuće pejzaže, tehnička dostignuća i bogatu istoriju.
Dok voz vijuga kroz snežne planinske vrhove, tunele i vijadukte, putnik ima osećaj da je deo neke stare, filmske razglednice Evrope.
Povratak romantike na šine
Tauern pruga, otvorena još davne 1909. godine u okviru velike habzburške inicijative "Nove alpske železnice", bila je tehnološko čudo svog vremena.
Čak je i car Franc Jozef prisustvovao otvaranju, svestan njenog značaja. Danas, više od jednog veka kasnije, ova linija ponovo dobija na važnosti.
Obnovljena trasa sada omogućava povratak popularnih međunarodnih linija poput noćnog voza iz Štutgarta i Salcburga za Veneciju, kao i poznatog "Nightjeta" koji saobraća iz Minhena za Rim, a svi oni sada ponovo voze kroz spektakularne predele Alpa.
Bjorn Bender, predsednik kompanije Rail Europe, ističe da je ovo ključna veza koja spaja Bavarsku s Italijom i Slovenijom.
U decembru se očekuje i otvaranje novog Koralm tunela, koji će znatno skratiti putovanje između Beča i Klagenfurta.
Putovanje bez žurbe
Trasa vodi južno od Salcburga kroz dolinu reke Zalcah, a prava alpska drama počinje kod Švarcaha. Voz se penje ka Bad Gasteinu, nekadašnjem luksuznom lečilištu iz doba Habzburga, poznatom po lekovitim izvorima i čarobnoj arhitekturi.
Zatim ulazi u čuveni Tauern tunel - kratak, ali istorijski značajan prolaz kroz planinski masiv. Posle sedam minuta mraka, putnik se iznenada nađe u sunčanoj Koruškoj, gde pejzaži poprimaju mediteranski ton. Put se nastavlja ka Vilahu i dalje ka Italiji i Sloveniji.
Zanimljivo je da vozovi na ovoj ruti retko prelaze brzinu od 80 km/h. Upravo zato, kaže se, ovo putovanje ne treba ubrzavati. Svaki pogled kroz prozor vredan je pažnje.
Evropa se ponovo povezuje - sporije, ali lepše
Otvaranje Tauern pruge deo je šire revitalizacije alpskih železnica.
Monte Cenis ruta između Francuske i Italije, koja je bila zatvorena zbog klizišta, ponovo je u funkciji.
Nova Railjet linija spaja Minhen sa Ankonom, a direktna veza Varšava-Rijekatakođe je dostupna.
U svetu brzih vozova i kratkih letova, ove rute podsećaju na čari sporijeg, ali sadržajnijeg putovanja - kada je sam put bio jednako važan kao i destinacija.
(M.A./EUpravo zato/putnikofer.hr)