Sjedinjene Države i Španija zauzele su prve dve pozicije za ovu godinu, a zemlje u razvoju kao što su Kina, Brazil, Indonezija i Turska takođe su ostvarile značajan napredak, navodi se u izveštaju VEF-a.

Izveštaj, objavljen u saradnji sa Univerzitetom u Sariju, rangirao je 119 zemalja prema njihovim politikama za podršku putovanjima i turizmu.

Tokom protekle godine došlo je do poboljšanja potražnje u razvijenim ekonomijama širom sveta, posebno u tradicionalno popularnim turističkim destinacijama kao što su Sjedinjene Države i Španija, navodi se u saopštenju.

Ekonomije u razvoju, kao što je Kina, takođe su zabeležile značajan porast broja turista ove godine, dok je na Bliskom istoku nivo turizma skočio na oko 20 odsto iznad nivoa pre pandemije. Afrika, Evropa i Amerika takođe su prošle godine pokazale značajno visoke stope oporavka od oko 90%.

Kojih 10 zemalja su najbolje za putovanja i turizam 2024. godine?

Sjedinjene Države i Španija su na vrhu TTDI izveštaja za 2024. godinu, zajedno sa Japanom, Francuskom, Australijom, Nemačkom, Ujedinjenim Kraljevstvom, Kinom, Italijom i Švajcarskom.

Venecija, Piazza San Marco
Nick Zonna/IPA / Sipa Press / Profimedia Italija, Venecija, Piazza San Marco tokom uskršnjih praznika, mart 2024.

Osvrćući se na evropske i evroazijske destinacije, navodi se:

„Evropa je dosledno držala svoju poziciju regiona sa najboljim učinkom u TTDI, nadmašujući globalni prosek u većini stubova, sa 34 njene rangirane ekonomije koje su imale rezultate iznad proseka indeksa.

„Kao jedan od ekonomski najrazvijenijih regiona u svetu, Evropa pruža najbolje okruženje za sektor putovanja i turizma, uključujući faktore kao što su bezbednosni i higijenski uslovi, kvalitetni ljudski resursi i tržišta rada, kao i dobro razvijena IKT infrastruktura.

Ključne zemlje u razvoju kao što su Kina, Brazil, Indonezija i Turska takođe su napravile značajan napredak, probivši se do prvih 25% zemalja koje su ispitane i rangirane.

Istanbul
SOPA Images / ddp USA / Profimedia Istanbul

Zemlje sa niskim do višim srednjim prihodima trenutno čine 70% zemalja koje pokazuju napredak u rezultatima putovanja i turizma od 2019.

Među regionima, podsaharska Afrika i regioni Bliskog istoka i Severne Afrike (MENA) su napravili značajan napredak, pri čemu su UAE i Saudijska Arabija imali neke od najvećih napredaka.

Sa kojim izazovima se sektor putovanja i dalje suočava?

Iako će broj putovanja ove godine izgledati znatno optimističniji, ostaje nekoliko izazova. Među njima, nedovoljno ulaganje je zabrinjavajuće, jer je potrebno više strateških ulaganja da bi se popunio jaz u razvoju turizma između privreda u razvoju i razvijenih ekonomija, navodi se u izveštaju.

Ostali izazovi uključuju kontinuiranu visoku inflaciju i rastuće kamatne stope u nekoliko delova sveta, ostavljajući potrošače sa manjim raspoloživim prihodima da troše na nešto kao što su putovanja.

Geopolitička nestabilnost u regionima kao što je Bliski istok, kao i besni sukobi poput rusko-ukrajinskog i izraelsko-palestinskog rata takođe su uticali na turizam.

Avio-industrija je takođe pretrpela neuspehe sa višim cenama avionskih karata i problemima sa Boeing avionima koji su doveli do kašnjenja i otkazivanja ruta letova.

Turizam prelazi u svet održivosti

Sektor turizma se suočio sa povećanim pritiskom potrošača i investitora zbog prakse održivosti. U nekim slučajevima, ovo je značilo potrebu da dobavljači učine svoje objekte ekološki prihvatljivijim. Eko-turizam, gde je održivost ključna, cveta.

Nasuprot tome, druge firme koje su se možda već mučile da se prilagode, možda dalje vide smanjenje prihoda i kamata jer nisu bile dovoljno brze da pređu na tranziciju.

Jedan od načina na koji bi jaz u putovanju između zemalja u razvoju i razvijenih zemalja mogao da se premosti, jeste korišćenje prednosti i promovisanje kulturnih i prirodnih atrakcija zemalja u razvoju koje će privući više turista.

Francisko Beti, šef tima za globalnu industriju na Svetskom ekonomskom forumu, rekao je povodom objavljivanja izveštaja da ova godina označava prekretnicu za sektor putovanja i turizma, za koji znamo da ima kapacitet da otključa rast i služi zajednicama kroz ekonomske i društvene transformacije.

„TTDI nudi prozor koji gleda u sadašnje i buduće stanje putovanja i turizma, kako bi kreatori politika mogli da upravljaju najnovijim trendovima u ovom sektoru i održivom razvoju u zemljama širom sveta", kazao je on.

(M.A./EUpravo zato/Euronews.com)