U mnogim delovima Evrope, kolektivni godišnji odmor tokom avgusta postao je ustaljena praksa, gotovo nepisano pravilo. Državne institucije zatvaraju vrata ili rade u smanjenom kapacitetu, preduzeća pauziraju poslovanje, a gradovi se prazne dok milioni odlaze na more, u planine ili porodične posete.

Iako se ova praksa ne oslanja uvek na zakonske obaveze, ona je duboko ukorenjena u kulturološke norme južnoevropskih zemalja i iz godine u godinu oblikuje ritam rada, funkcionisanje uprave, pa i tokove novca u državnoj kasi.

· Grčka - grčki zakon ne propisuje formalni kolektivni odmor, ali je avgust tradicionalno mesec kada državna administracija usporava, često između 8. i 18. avgusta mnoge službe praktično nisu dostupne
Javna uprava radi smanjenim kapacitetom, sudovi i lokalne kancelarije često su privremeno zatvoreni, a građanima se savetuju alternativni termini.

Ljudi sede u kafiću na grčkom ostrvu Tinosu
Ostrvo Tinos Foto: Theastock / Shutterstock.com


Privremeno smanjenje državnih troškova, ali i odlaganje administrativnih procedura. Ukupan ekonomski efekat je ograničen jer značajan deo budžeta nastavlja da se koristi redovno.

· Italija - ova država ima praznik "Ferragosto", 15. avgusta, ali poslodavci često zahtevaju da zaposleni uzmu kolektivni godišnji odmor od početka do sredine avgusta Veliki deo javnih i privatnih preduzeća, uključujući škole, službe i kancelarije,  formalno zatvara ili radi minimalno.

Privremeni pad produktivnosti i prihoda, naročito u industriji i izvozu. Međutim, turizam donosi značajna primanja, što delimično nadomesti zastoje. Izveštaji ukazuju na značajan poremećaj u lancima snabdevanja, ali i na oporavak potrošnje po ponovnom otvaranju.

· Belgija - kolektivni godišnji odmor u središtu EU dobro je ukorenjena praksa, posebno tokom avgusta, kada mnoge firme, institucije i državne službe smanjuju obim rada ili potpuno zatvaraju svoja vrata. Ovaj period je tradicionalno posvećen odmoru, što se reflektuje i na radnu kulturu građana.

Zgrada Berlamon Evropske komisije
Foto: EUpravo zato/J.N.

Brisel, kao glavni grad Belgije i sedište mnogih međunarodnih organizacija, posebno institucija Evropske unije, prati sličan obrazac. Tokom avgusta, značajan broj državnih institucija u Briselu zatvara se ili radi u znatno smanjenom kapacitetu. To važi i za lokalne uprave, škole i javne službe. Grad se tada, kao i mnogi drugi evropski gradovi, prazni jer građani koriste priliku za letnje pauze.

Institucije Evropske unije u Briselu i Luksemburgu takođe primenjuju kolektivni godišnji odmor, mada u nešto formalizovanijem obliku. Tokom avgusta, mnoge kancelarije EU znatno smanjuju aktivnost. Često je ovo period kada se održavaju pauze u radu službi, sastanaka i parlamentarnih sesija. Iako EU institucije formalno ne zatvaraju kompletno svoja vrata, ritam rada usporava, a broj zaposlenih na odmoru utiče na dostupnost usluga i administrativnu efikasnost.

· Španija - ne postoji formalni mesec odmora, ali su pojedini dani avgusta proglašeni službeno neaktivnim (“inhábil”), naročito oko 15. avgusta Sudovi i lokalna administracija često objavljuju nekoliko neradnih dana, što se uklapa u kulturnu tradiciju letnjih odmora.

Privremeni zastoji u javnim uslugama, ali fiskalni efekt je ograničen jer mnogi službenici koriste dugoročni godišnji odmor koji plaća poslodavac.

Procena uticaja na državne kase i ekonomiju

I dok kolektivni odmor pogoduje turizmu i potrošnji (hotelijeri, ugostiteljstvo, prevoznici), smanjuje operativnu efikasnost javne administracije i industrije. Studije pokazuju da u Francuskoj planirane reforme ukidanja nekih praznika donekle štede državni budžet, ali podizanje BDP-a iznosi tek 0,06–0,08 posto, prema INSEE i IMF procenama , preneo je Rojters.

Italija doživljava kratkoročni pad proizvodnje i logističkih kapaciteta tokom Ferragosta, ali kasnije regeneraciju kroz turizam i domaću potrošnju.

Kako države ublažavaju efekte kolektivnog odmora?

Kolektivni avgustovski odmor u južnoevropskim zemljama nije propisan zakonom u većini država, ali predstavlja duboko ukorenjenu kulturnu praksu s ekonomskim posledicama. I dok tradicija doprinosi blagostanju i turizmu, izazovi u administraciji i produktivnosti zahtevaju domaće planiranje i strateške kompromise. 

Mnogo ljudi na ulici
Mnogo ljudi na ulici Foto: Rafael Ramirez Lee/Shutterstock

U javnom sektoru to je izazov za efikasnost rada, pa evropske institucije i zemlje aktivno traže rešenja kako bi ublažile njihove posledice.

Evropska komisija u svojim izveštajima ističe važnost modernizacije i digitalizacije javnih usluga. Ove reforme imaju cilj da smanje zavisnost od fizičkog prisustva radnika i omoguće da ključne administrativne funkcije budu dostupne i u periodima smanjenog kapaciteta. Uvođenje savremenih IT sistema i automatizacija procesa smatraju se ključnim koracima ka efikasnijem funkcionisanju uprava, posebno tokom avgusta i letnjih meseci kada je rad u mnogim institucijama usporen.

S druge strane, analiza OECD-a ukazuje na značaj adekvatnog sistema plata i motivacionih mehanizama u javnom sektoru. Pravilna organizacija radne snage i pravična kompenzacija za rad u otežanim uslovima može povećati produktivnost i umanjiti negativan efekat kolektivnih pauza.

Sindikalne organizacije poput Evropske konfederacije sindikata (ETUC) redovno naglašavaju potrebu za balansiranjem prava radnika na odmor i obavezama prema građanima. One pozivaju na planiranje rotacija i održavanje minimalnog kapaciteta tokom leta kako bi građani imali pristup javnim uslugama i u najtoplijem delu godine.

Savremeni pristupi uključuju digitalizaciju, fleksibilno planiranje i bolju organizaciju rada. Ove mere ne samo da ublažavaju ekonomske posledice kolektivnih letnjih pauza, već i doprinose očuvanju kvaliteta usluga koje građanima pružaju države članice EU.

(EUpravo zato.rs)