Belgijska vlada usvojila je nacrt zakona kojim se kompanije obavezuju da obaveste potrošače o predstojećim naplatama najmanje 15 dana pre isteka roka za otkazivanje pretplate.

Belgija je odlučna da prekine ciklus "pretplati-se, zaboravi, pa plaćaj", koji karakteriše tiha obnavljanja pretplata, u cilju bolje zaštite potrošača. Novi zakon predviđa da sve kompanije koje posluju u Belgiji moraju svoje korisnike obavestiti 15 dana pre nego što se njihova pretplata automatski obnovi.

Digitalna ekonomija zasnovana na pretplatama vredi milijarde evra i beleži ogroman rast u poslednjim godinama, naročito u sektorima striming servisa, hrane, odeće i kozmetike. Model pretplate podstiče korisnike da pređu sa jednokratne kupovine na kontinuirani pristup proizvodima i uslugama uz redovnu naplatu.

Prema podacima platforme za upravljanje pretplatama Bango, potrošači u EU su tokom 2024. godine prosečno potrošili 696 evra na digitalne pretplate.

"Svakog meseca vidite da vam novac nestaje sa računa za nešto što vam više možda i ne treba. U budućnosti, kompanije će morati da obaveste korisnike kada se njihova pretplata obnavlja. Time im se daje vreme da odluče da li žele da je otkažu," izjavio je belgijski savezni ministar za zaštitu potrošača Rob Binders, dodavši da ih to čini pionirima u Evropi, prenosi Euraktiv.

Nacrt zakona je usvojen na poslednjoj sednici belgijskog saveta ministara pre letnje pauze. Njime se propisuje da obaveštenje mora biti poslato u pristupačnom formatu, putem pisma, mejla ili SMS porukom i da sadržaj mora biti jasan i nedvosmislen, uključujući uslove ugovora i postupak za otkazivanje.

Kompanije će imati rok od 12 meseci da se prilagode novim pravilima pre nego što zakon bude objavljen u belgijskom Službenom listu i stupi na snagu. U slučaju nepoštovanja, pretiće im novčane kazne.

(EUpravo zato.rs)