U senci jezivog pada aviona Air India na letu AI171 iznad Ahemdabada, globalna anksioznost vezana za letenje doživljava značajan porast.

Događaji poput ovog remete osećaj sigurnosti čak i kod onih bez prethodne aviogerofobije - straha od letenja.

Globalne posledice - strah i anksioznost

U Ahmedabadu i okolini, mentalno zdravlje građana, najviše dece i čestih putnika, narušeno je traumom, uz simptome poput nesanice, anksioznosti i izbegavanja letova čak i spontanih poseta aerodromu.

U Indiji, stručnjaci drže da će potpuni efekti psihološkog šoka tek uslediti. Pozivaju na direktan razgovor i tehnike disanja kao prvu liniju podrške.

Međutim, kad se dogodi velika avionska tragedija, problem pojačanog straha od letenja postaje globalna pojava i svuda u svetu ima putnika koji strahuju da sednu u avion, iako prethodno nisu imali takve probleme.

Uticaj na letove i traženje stručne pomoći

U Kalkuti, stručnjaci beleže porast broja pacijenata, a čak i kod navodnih redovnih korisnika avio prevoza, povećan broj onih koji traže savetovanje zbog iznenadno pojačanog straha i napada panike tokom leta .

Stručnjaci ističu da terapijske tehnike uključuju postepeno izlaganje (na primer niz kraćih letova) i, ako je potrebno, upotrebu sedativa kao privremenu meru za ublažavanje simptoma .

Mešoviti stavovi putnika

Prema američkom istraživanju, 65% ispitanika izjavilo je da su postali nervozniji nakon serija avionskih nesreća, mada veliki broj i dalje veruje da je letenje generalno bezbedan vid transporta.

Velika studija pokazuje da 55% američkih putnika oseća povećanu anksioznost, a čak 38% je preispitalo ili odložilo svoja putovanja usled bezbednosnih sumnji .

Psihološki aspekti

Eksperti objašnjavaju da javnost prati nesreće strogo selektivno, iako je letenje statistički bezbednije od vožnje, retke tragedije ostavljaju snažniji utisak .

Aerofobija, strah od letenja, pogađa 15-40% odraslih, a pojedinci sa podložnim anksioznim sklonostima mogu doživeti panične napade, stres i izbegavanje, stoga je prepoznavanje i tretman ključan.

Kako da pomognete sebi ili bliskoj osobi da se oslobodi panike i straha od letenja?

Stručnjaci za mentalno zdravlje koriste kognitivno-bihevioralne tehnike, vežbe disanja i edukaciju kako bi pacijentima pomogli da shvate da medijska izveštavanja i izolovane nesreće ne povećavaju realni rizik .

Negovanje osećaja kontrole, niska izloženost (kratki letovi), profesionalna terapija i podrška su dokazano efikasni u smanjenju aviophobie i ublažavanju traume izazvane nesrećom.

Svakako, iako su avionske nesreće izuzetno retke, njihov emotivni uticaj je snažan i trenutni, što vodi do pojačane anksioznosti i odlaganja letova.

Međutim, uz pravu psihološku podršku, edukaciju i postepeno izlaganje, moguće je vratiti poverenje u najbezbedniji način prevoza.

Koje su najbezbednije avio- kompanije u svetu?

Air New Zealand proglašena je najbezbednijom avio-kompanijom na svetu za 2025. godinu, drugi put zaredom, prema najnovijem izveštaju portala AirlineRatings.

Novozelandski nacionalni avioprevoznik godinama se nalazi u vrhu globalnih lista bezbednosti, često deleći prvu poziciju sa australijskim Qantasom.

U vrhu rang-liste dominiraju prevoznici iz azijsko-pacifičkog i bliskoistočnog regiona, dok se među 25 najbezbednijih nalazi i sedam evropskih avio-kompanija.

Turkish Airlines zauzima 13. poziciju na globalnom nivou i ocenjena je sa maksimalnih sedam zvezdica za bezbednost, čime je istaknuta kao najsigurniji evropski prevoznik. Kompanija nije imala fatalnih incidenata od 2009. godine.

Odmah iza nje, na 14. mestu, nalazi se TAP Portugal, koji beleži besprekoran bezbednosni rekord bez izgubljenih putnika još od 1977.

Među ostalim evropskim predstavnicima u vrhu liste su SAS (16. mesto), British Airways (17), Iberia (18), Finnair (19) i Lufthansa grupa, uključujući i SWISS, koja zauzima 20. poziciju.

Najbezbednije niskobudžetne avio-kompanije u Evropi

Niskobudžetni prevoznici rangirani su zasebno.

Među evropskim "low-cost" kompanijama, Ryanair se ističe kao najbezbedniji.

Ryanair  mesto globalnje zauzeo 3. mesto dok više od četiri decenije nije imao fatalne nesreće.

Na 4. poziciji globalno i drugom mestu u Evropi nalazi se easyJet, sa sličnim bezbednosnim učinkom.

Wizz Air zauzima 7. poziciju, ističući se flotom aviona čija je prosečna starost ispod pet godina, bez ijednog izgubljenog putnika u istoriji poslovanja.

Na listi najbezbednijih niskobudžetnih prevoznika u Evropi su i Norwegian (12), Vueling (13), Jet2 (14), Eurowings (20) i airBaltic (25).

Iako je letenje statistički i dalje najsigurniji način putovanja, emocionalna realnost mnogih putnika priča sasvim drugačiju priču.

Porast anksioznosti, otkazivanje letova i sve češće traženje psihološke podrške postali su uobičajeni nakon velikih avionskih tragedija.

Ukoliko vas uskoro očekuje let, ipak imajte u vidu da su avionske nesreće zaista retke, a avionski transport najefikasniji, najudobniji i najbezbedniji vid putovanja.

(M.A./EUpravo zato)