Prema novom predlogu Evropske komisije, svi vozači stariji od 70 godina moraće da prolaze kroz strože medicinske provere, a razmatra se i mogućnost uvođenja praktičnog vozačkog ispita.

Cilj ovih mera je povećanje bezbednosti na putevima, ali predlog već izaziva polemike širom Evrope. Iako pojedine zemlje već imaju određene zahteve za starije vozače, do sada nije postojao jedinstven sistem na nivou EU.

Uvođenje strožih pravila moglo bi značiti kraj bezuslovnog produženja dozvola za starije vozače, a potencijalna obaveza polaganja praktičnog ispita mogla bi dodatno da zakomplikuje situaciju.

Kada je reč o praktičnom ispitu, mnoge države članice su ga u prošlosti pokušale uvesti, uključujući i Grčku, ali iz različitih razloga nikada nije sproveden.

Trenutno u EU ne postoji starosna granica za dobijanje vozačke dozvole, a zakon propisuje da vozači stariji od 65 godina moraju na lekarski pregled kod dva lekara svake tri godine. Nakon 80. godine, pregledi postaju učestaliji i uključuju više medicinskih specijalista.

U Srbiji se za vozače starije od 65 godina takođe primenjuju posebna pravila.

Prilikom obnavljanja vozačke dozvole nakon navršene 65. godine, neophodno je obaviti lekarski pregled kako bi se utvrdila zdravstvena sposobnost za upravljanje vozilom. Nakon toga, vozačka dozvola se izdaje sa rokom važenja od 5 godina, a prilikom svakog izdavanje nove vozačke, mora se uraditi lekarski pregled. To znači da stariji vozači u Srbiji duži period ne moraju na lekarske preglede, u odnosu na vozače iz EU.

Za vozače između 55 i 65 godina važi da ako u ovom starosnom rasponu obnavljaju vozačku dozvolu, ona će važiti do navršene 65. godine života, a ne punih 10 godina, koliko vozačka inače važi.

Ova pravila imaju cilj da podstaknu starije vozače na redovne zdravstvene preglede, čime se povećava bezbednost svih učesnika u saobraćaju.

(EUpravo zato)