Olimpijske igre počinju u petak, 26. jula, a Pariz je već nedeljama pod opsadom.
Pošto će se ceremonija otvaranja održati kraj reke Sene, preduzete su ogromne mere bezbednosti.
Kretanje gradom je izuzetno komplikovano, a za pristup mnogim područjima je potreban QR kod.
Razvijena je aplikacija "Transport Public Paris 2024" na kojoj posetioci mogu pratiti rute do mesta takmičenja ili dobijati blagovremene informacije o izmenama u saobraćaju.
Lokacije u kojima će se održavati sportska takmičenja su podeljene u četiri perimetra u različitim bojama. Sivi perimetar je namenjen sportistima i akreditovanim ljudima, uglavnom novinarima, a vozilima nije dozvoljen prolaz osim ukoliko nisu povezana sa organizacijom.
U crnom perimetru se pretresa svako ko uđe, a u crvenom je dozvoljeno kretanje pešaka i biciklista. Samo ljudi sa digitalnom propusnicom (QR kodom) su autorizovani da prođu i sa motornim vozilom.
Plavi perimetar dozvoljava slobodan prolazak, osim vozača koji moraju imati dozvolu.
Područje u krugu od 100 metara oko Sene je praktično nedostupno, osim sa dozvolom, a pojedini Francuzi su se žalili da su im propusnice odbijene iako žive ili rade tu.
Metro linije se stalno menjaju ili ukidaju, a građani nikada ne znaju kada će neka stanica biti zatvorena.
Metro stanice će se postepeno otvarati od 27. jula, nakon svečanog otvaranja, ali će pojedine poput Jelisejskih polja-Klemenso biti van funkcije do 11. avgusta, kao i od 22. avgusta do 8. septembra.
Železnički saobraćaj bi trebalo normalno da funkcioniše, ali će se red vožnje menjati posebno oko stanica koje se nalaze u zaštićenoj olimpijskoj zoni.
Autobuske i metro karte su dvostruko skuplje
Od 20. jula do 8. septembra pojedinačna karta T+, koja omogućava vožnju metrom, autobusima, tramvajima... koja obično košta 2,15 evra koštaće četiri evra.
Karte kupljene u autobusima koštaju pet evra, umesto 2.50.
Dnevna karta koja omogućava neograničena putovanja širom Pariza stajaće 16 evra dok će nedeljna propusnica koštati 70 evra.
Hotelski gosti, lokalni meštani i oni koji moraju da rade u olimpijskim zonama, treba da pokažu QR kod kako bi tuda prolazili kolima.
U Parizu je oformljeno 26 fan zona, svaka može da primi oko 500 ljudi. Ulazak je besplatan, a tu će utakmice moći da se prate preko video-bimova, dok će posetiocima na raspolaganju biti i ketering.
Slična ograničenja će biti na snazi i tokom Paraolimpijskih igara, od 28. avgusta do 8. septembra, kada se očekuje da će grad posetiti oko 350.000 ljudi sa invaliditetom, zbog čega je pristup brojnim lokacijama morao da bude unapređen.
Parižani masovno napuštaju grad
Parižani su još krajem prošle godine stekli utisak da će biti primorani da napuste prestonicu dok traje saobraćajni haos tokom Igara.
Tada je ministar saobraćaja Klement Bon istakao da će leto 2024. biti teško, pa je pozvao građane da rade od kuće ili da uzmu odmore.
Poruka je bila jasna: nemojte putovati ili boraviti u pariskom regionu. Dnevno se očekuje oko 800.000 posetilaca, a gradski prevoz koji bi trebalo da ih prihvati će biti na izdisaju.
Slična diskusija se povela i na platformi Reddit gde je jedan korisnik postavio pitanje kakve planove Parižani imaju tokom jula i avgusta.
"Ja ću pobeći. Prijatelj ima kuću na selu, dva i po sata daleko od Pariza, pa ću odatle raditi. Neki poznanici žele da dođu zbog Olimpijskih igara i ja ću im iznajmiti moj stan. Ni za milion godina ga neću oglasiti na Airbnb-a jer, previše je rizično", glasio je jedan komentar.
"Ja neću otići, ali neću ni uživati", dodao je drugi korisnik.
"Živeo sam u Londonu 2012. i svi smo tad isto govorili, da će biti haotično i užasno, i da bi svako trebalo da ode da bi sačuvao živu glavu. Na kraju je sve bilo u redu i u gradu je bilo veoma zabavno. Čak ni u metrou nisu bile velike gužve", pominje se.
Sa druge strane, ima i onih koji se raduju Olimpijskim igrama jer će moći grad da iskuse na drugi način koji se neće skoro ponoviti.
Ne mogu svi da rade od kuće, a niti tek tako da uzmu godišnji odmor, pogotovo lekari, čistači i logističari. Osim toga, ne mogu svi ni da priušte da napuste Pariz.
Oni neće imati izbora nego da ostanu u Parizu i kreću se haotičnim gradskim prevozom i preguraju ovaj period.
(EUpravo Zato/France 24/Le Monde)