Beograd će od 21. do 27. maja biti u znaku vrhunskih dokumentarnih ostvarenja, sa više od 80 filmova iz celog sveta, brojnim svetskim i regionalnim premijerama, gostovanjima autora i posebnim programima.
Ovogodišnji Beldocs donosi neke od najaktuelnijih, najhrabrijih i najinspirativnijih priče koje dokumentarna forma danas ima da ponudi.
Zvanični PDF program festivala možete pogledati na ovom linku.
Tu se može pronaći kompletan raspored projekcija po danima, lokacijama i terminima, kao i informacije o gostovanjima, razgovorima nakon projekcija i pratećim događajima. Ovaj vodič kroz festival pomoći će vam da planirate svoje Beldocs iskustvo i ne propustite naslove koji vas najviše interesuju.
Ne propustite priliku da budete deo jednog od najvažnijih kulturnih događaja godine.
Od svog osnivanja 2008. godine, Beldocs je izrastao u jedan od najznačajnijih dokumentarnih festivala u regionu, a ovogodišnje izdanje dodatno potvrđuje njegovu ulogu u predstavljanju najaktuelnijih tema i najvažnijih autora savremenog dokumentarnog filma.
U okviru takmičarskih i revijalnih selekcija, gledaoci će imati priliku da vide veliki broj premijernih ostvarenja – domaćih, evropskih i svetskih.
Teme koje filmovi istražuju obuhvataju širok spektar oblasti: od obrazovanja, društvenih promena, odnosa ljudi i životinja, nauke i tehnologije, preko umetnosti i muzike, pa sve do ličnih i biografskih priča, istorijskih narativa i svakodnevnih životnih situacija.
Posebno mesto zauzimaju domaći autori, kojima festival i ove godine posvećuje posebnu pažnju.
Pored filmskog programa, Beldocs nudi i bogat prateći sadržaj za filmske profesionalce kroz segment Beldocs Industry, koji uključuje radionice, treninge, master class-ove, panele i profesionalne susrete.
Ovaj program okuplja više od 150 međunarodnih gostiju – reditelje, producente, distributere, predstavnike televizija, festivala i fondova iz Evrope i sveta.
Mnogi od događaja otvoreni su i za širu publiku, pružajući uvid u procese nastanka i razvoja dokumentarnog filma.
Kao i prethodnih godina, festival će dodeliti nagrade u sedam kategorija, a u okviru Beldocs Industry biće uručena i priznanja za razvoj budućih filmova.
Šta sve možemo da gledamo na Beldocs 2025?
Program će se ove godine realizovati na 10 lokacija. Ulaznice za sve projekcije možete da kupite online, na www.beldocs.rs, preko stranice odabranog filma plaćanjem putem platnih kartica ili upotrebom promo koda.
Ulaznice za projekcije u salama svih bioskopa možete da kupite i na biletarnicama ovih ustanova, navode organizatori.
Kako se navodi, filmove možete gledati i iz udobnosti svog doma. Filmovi će biti dostupni od 28. maja do 3. juna do 23.59, a gledanje je omogućeno preko vimeo servisa.
Potrebna je jednokratna registracija ukoliko već nemate svoj vimeo nalog. Detaljnije uputstvo pogledajte na stranici www.beldocs.rs. Film možete da pogledate koliko god puta želite u narednih 48 sati od kupovine karte.
Čeka nas veliki broj zanimljivih naslova.
"Kolektivni monolog" (Collective Monologue) rediteljke Džesike Sare Rinland je svojevrsni nežni omaž radnicima u klasičnim zoološkim vrtovima, ali i centrima, odnosno utočištima za životinje širom Argentine.
Autorka prikazuje niz intimnih trenutaka koji se odvijaju dok radnici danonoćno brinu o preostalim zatvorenim životinjama. Kroz krupne planove autorka gledaoce premešta iz pozicije tipičnog posetioca zoološkog vrta i postavlja pitanje o brizi i odgovornosti ljudi prema životinjama.
"Tihi posmatrači" (Silent Observers) autorke Elize Petkove je pitoreskno, nežno delo koje prati život u zabačenom planinskom selu u Bugarskoj. Autorka donosi priču o sujeverju i autentičnim narodnim bajalicama kroz likove životinja, odnosno njih čak šest. Na širem planu autorka donosi senzitivnu priču o polaganom gašenju nade u selu u kom vreme kao da stoji dok je jedina konstanta prolaznost. Fim "Tihi posmatrač", snimljen u koprodukciji Bugarske i Nemačke, će regionalnu premijeru imati na Beldocs festivalu u okviru Međunarodnog takmičarskog programa.
"Koki, ćao" (Koki, Ciao) je kratkometražni film holandskog autora Kventona Milera, koji prati priču o 67 godina starom papagaju Kokiju, nekadašnjem ljubimcu Josipa Broza Tita. Kombinujući neobjavljene snimke iz državnih arhiva sa autentičnim materijalima razgovora sa školskim grupama i turistima koji posećuju njegov kavez, Miler portretiše Kokija, koji je bio simbol jedne države, ali i najbitnije, verni prijatelj Tita. Film "Koki, ćao" imaće srpsku premijeru na ovogodišnjem izdanju Beldocs festivala u okviru celine Fireworks, zajedno sa filmom "Škola hodanja 2".
Biografski filmovi
Poseban fokus ove godine stavljen je na biografske filmove. Kroz različite programske celine, biće predstavljeno devet dokumentaraca koji na specifičan, autentičan način otkrivaju specifične životne priče – onih velikih koji više nisu među nama, svedoka prošlih epoha izgubljenih u savremenoj svakodnevici, ali i tihih heroja, everymana, čiji životi i borbe, iako daleki, u nama bude duboko prepoznavanje.
David Lynch: Don’t Look at Me (Dejvid Linč: Ne gledaj u mene), dokumentarni film Gija Žirara iz 1989. godine, pruža retku priliku da zavirimo u svet Dejvida Linča – jednog od najenigmatičnijih autora savremenog filma.
Škola hodanja 2, film hrvatske autorke Jelene Novaković i još jedna svetska premijera na Beldocsu, vodi nas kroz kreativnu i sociopolitičku epohu velikog umetnika – animatora i karikaturiste Borivoja Dovnikovića Borde – svedoka burnih društvenih previranja kroz koja je postajao sopstveni glavni junak. Prikazaće se u okviru celine Vatromet.
Iza osmeha, dokumentarni film reditelja Marka Đorđevića, autora igranih filmova Moj jutarnji smeh i Za danas toliko, biografski je portret Vlade Divljana, snimljen deset godina nakon njegove smrti. U trenutku kada porodica otvara kutije sa njegovim ličnim stvarima, među brojnim uspomenama pronalaze i snimke nastale malom kućnom kamerom.
Ti materijali – intimni prikazi porodičnog života, stvaranja muzike u kućnoj sobi, probe sa bendom – čine okosnicu filma i otvaraju pogled u unutrašnji svet jednog od najvoljenijih muzičara s ovih prostora. Film Iza osmeha deo je celine Srpski takmičarski program.
Monika Beluči sreće Mariju Kalas, (Maria Callas, Monica Bellucci: An Encounter), film autora Janisa Dimolistatosa, svoju premijeru imaće u okviru selekcije Prime Time na ovogodišnjem Beldocsu. Ovaj dokumentarni portret snimljen je kao dijalog između dve izuzetne žene – Marije Kalas i Monike Beluči – koje, iako potekle iz različitih vremena i životnih okolnosti, dele duboku, potpunu posvećenost umetnosti. Kroz intimne memoare, lična pisma i retke arhivske snimke, film osvetljava unutrašnji svet Marije Kalas.
BLUM – Gospodari svoje budućnosti donosi priču rediteljke Jasmile Žbanić o Emeriku Blumu, preduzetniku i vizionaru koji je u posleratnoj Bosni i Hercegovini osnovao „Energoinvest“, kompaniju zasnovanu na modelu radničkog samoupravljanja. Kroz bogatu arhivu i svedočenja, film prikazuje kako je Blum u ruralnom i razrušenom okruženju uspeo da izgradi globalnu firmu vođen filozofijom koja danas deluje gotovo utopijski. Film će biti prilazan u okviru specijalne selekcije Bitka za stvarnost gostujućeg kustosa Galeba Nikačevića.
Crni Ljubivoje, autora Predraga Velinovića, svoju svetsku premijeru imaće u okviru celine Srpski takmičarski program na predstojećem Beldocs festivalu. Film predstavlja intimni portret istaknutog dramskog umetnika Ljubivoja Tadića, prvaka drame Narodnog pozorišta u Beogradu.
Ej, salaši je dokumentaristički portret o Zvonku Bogdanu, tamburašima i, kako je autorka filma Maja Uzelac navela, “jednom vremenu koga više nema.” Film će svoju svetsku premijeru imati u okviru programske celine Posebne projekcije.
Frieda TV (Frida TV), rediteljke Lee Lanoe, dokumentarni je portret Gerde Fride Ženet Gruger – žene koja živi na ivici, opstaje zahvaljujući spoju pankerskog načina života i poetske ekspresije. Film prikazuje Fridu kao ličnost koja se pred kamerom ne boji da rizikuje, da proslavlja male trijumfe, igra se stvarnošću i postavlja ključna pitanja o identitetu, slobodi i umetnosti. Dokumentarac će biti prikazan u okviru Međunarodnog takmičarskog programa.
თემო რე (Temo Re), film gruzijske autorke Anke Gujabidze, portret je mladog glumca koji, uprkos umetničkom pozivu, preživljava kao dostavljač u savremenom Tbilisiju. Prikazan u okviru selekcije Meteori, film donosi priču o svakodnevici koja se pretvara u košmar – o siromaštvu, korupciji i ljudima koji polako gube kontakt jedni s drugima.
(EUpravo zato/Beldocs)