Pored toga što je najveći muzički događaj uživo na svetu, Evrovizija 2025. u Bazelu predstavlja i jasnu poruku da veliki kulturni događaji mogu da prigrle ekološku odgovornost, inkluzivnost i inovacije.
Ovogodišnje izdanje, koje organizuje švajcarski javni servis SRG SSR u saradnji sa gradom i kantonom Bazel, predstavlja uzor održivog i inkluzivnog planiranja događaja.
Holistički pristup
Oslanjajući se na smernice Švajcarske asocijacije za održive događaje, organizatori su usvojili sveobuhvatan sistem upravljanja održivošću, koji obuhvata ekološke, socijalne i ekonomske aspekte.
Ova strategija smanjuje ekološki otisak takmičenja, jača društvenu uključenost i obezbeđuje dugoročan uticaj, služeći kao primer za ostale događaje velikih razmera.
Zelena bina i pametna infrastruktura
Evrovizijska bina, inspirisana švajcarskim Alpima, pravi je primer održivog dizajna - koristi energetski efikasnu LED rasvetu i lasere, dok su materijali pažljivo birani zbog male štetnosti po životnu sredinu i mogućnosti ponovne upotrebe. Privremena infrastruktura, poput bina za ulične svirače i info-tačaka, dizajnirana je u skladu sa principima cirkularne ekonomije.
Čist i besplatan prevoz
Izvanredan sistem javnog prevoza u Bazelu ima ključnu ulogu - svi posetioci sa ulaznicom za Evroviziju dobijaju besplatan prevoz u regionu Bazela, uključujući 115 dodatnih vozova, 700 vožnji tramvajem i 450 dodatnih autobusnih linija. Volonteri, organizatori i akreditovani učesnici takođe imaju pravo na besplatan lokalni prevoz. Za duža putovanja, švajcarske železnice (SBB) nude snižene cene karata kako bi se smanjile emisije ugljen-dioksida.
Održiva i inkluzivna ishrana
Hrana na Evroviziji 2025. je i ukusna i etička.
Najmanje 75% ponude čine vegetarijanski ili veganski obroci, servirani na višekratnom posuđu. Sve namirnice su sezonske, sveže i lokalno uzgajane u krugu od 150 km, što smanjuje emisije od transporta. Ostatak hrane se donira lokalnim humanitarnim organizacijama, a porcije su prilagodljive kako bi se sprečilo bacanje hrane. Više od 200 javnih česama širom Bazela, kao i punktovi za vodu iza scene, eliminišu potrebu za plastičnim flašama za jednokratnu upotrebu.
Smanjenje otpada i reciklaža
Upravljanje otpadom je sveobuhvatno i inkluzivno. Korišćenje dekoracije koja se može ponovo upotrebiti, punktovi za razvrstavanje otpada uz pomoć osoblja i „Heroji održivosti" koji demonstriraju ispravno recikliranje doprinose čistijem događaju. Plastika za jednokratnu upotrebu i promotivni pokloni su eliminisani, a sponzori ograničavaju deljenje reklamnog materijala.
Održiva garderoba
Takođe, garderoba koja se nosi na Evroviziji 2025. u Bazelu u Švajcarskoj značajno doprinosi održivosti i reciklaži.
Naime, švajcarski dizajner Kevin Germanier, poznat po inovativnom i održivom pristupu modi, zadužen je za kostime domaćina Evrovizije 2025. Njegov rad karakteriše kreativna upotreba upcyclinga, gde se višak tkanina i neiskorišćeni materijali transformišu u glamurozne i šarene modne kreacije. Germanier je prethodno dizajnirao kostime za izvođače na ceremonijama otvaranja i zatvaranja Olimpijskih igara 2024. godine u Parizu, a njegove klijentkinje uključuju zvezde poput Beyonse, Lejdi Gage i Bjork.
Prenos znanja i ostavština
Održivost na Evroviziji 2025. postavlja temelje za budućnost.
Kanton Bazel već integriše principe održivosti u planiranje budućih događaja. SRG SSR i Evropska radiodifuzna unija (EBU) dele iskustva u svojim mrežama kako bi podstakli primenu ovih principa i u drugim gradovima i institucijama domaćinima.
Transparentnost i odgovornost
Od kontrolnih lista za nabavku do računanja ugljeničnog otiska - transparentnost je osnovno načelo.
Nakon takmičenja, Bazel će objaviti detaljan izveštaj o održivosti, pružajući uvid u postignute rezultate i podstičući odgovornost. Lokalna partnerstva i kampanja #wecare podstiču trajni dijalog o odgovornom domaćinstvu i kolektivnom uticaju.
Reimaginacijom velikih zabavnih događaja, Evrovizija 2025. u Bazelu pokazuje da muzika i održivost ne samo da mogu koegzistirati, već i da mogu međusobno pojačati svoj uticaj.
(M.A./EUpravo zato/eurovision.tv)