Istraživači su utvrdili da su stanovnici Krita u dalekoj prošlosti upražnjavali ritual u kome su simbolično ubijali već mrtve ljude. Studiju objavljenu u časopisu Antiquity sproveo je međunarodni tim arheologa čiji su članovi proučavali groblje Sisi.
Važno je da opisani čin nije bio vid vandalizma ili skrnavljenja, nego javni ritual koji je označavao kraj jedne epohe zajednice za koju je bili tipična pogrebna tradicija, piše Arkeonews.
Belgijska škola u Atini organizuje iskopavanja na Sisiju još od 2007. godine, a u zoni 9 arheolozi su otkrili ostatke koji ukazuju na jedinstvenu ceremoniju iz vremena početaka Minojske civilizacije.
Oni su, kako objašnjavaju istraživači, preminule polagali u jame i keramičke posude.
Posle izvesnog vremena, grobnice su otvarane, a neki ostaci bivali su uništeni, što delimično, što potpuno. To je izgledalo kao ubijanje već mrtvih i sahranjenih ljudi.
Sada, hiljadama godina kasnije, pronađeno je hiljade fragmenata keramike, uključujući tanjire i pehare, svi nastali oko 1700. pre nove ere.
Ovaj sloj ostataka nije tu bio samo nabacan, već je predstavljao važan ritual okupljanja, i kraj jedne epohe.
Sahranjivano kolektivno sećanje na grobnice
Posle gozbe prostor gde su bili pokojnici, bivao je zapečaćen slojem zemlje i kamenja, i tako na simboličan način "sahranjeno" kolektivno sećanje na grobnice.
Interesantno je da su generacije koje su došle posle onih koje su upražnjavale ovaj čudan ritual, poštovale lokacije gde se obred vršio, nisu ga uzurpirale i smatrale su taj prostor svetim.
Zanimljivo je i da ovaj ritual nije bio ograničen na grob Sisi. Slični tragovi pronađeni su i na drugim lokacijama širom Krita, gde su grobnice ispražnjene, napunjene kamenjem i zapečaćene, sa tragovima toga da su takođe bile organizovane gozbe.
Naravno, nisu sva groblja civilizacije sa Krita završila na tako dramatičan način. Neki su stanovnici jednostavno prestali da ih koriste.
Inače, tokom srednjeg bronzanog doba (od 2050. do 1600. pre nove ere), ostrvo Krit je prolazio kroz velike promene.
Zabeleženi su procesi političke centralizacije i integracije društva a mesta koja su bila uobičajena za rituale, poput svetilišta u planinama i pećinama, preuzela su mesto groblja.
(EUpravo zato/RTS)