U današnje vreme kada sve veći broj ljudi vodi računa o tome šta kupuje trudeći se da se hrani zdravo, jako je važno da tržište ima odgovarajuću ponudu.

Sve su traženiji 100 odsto prirodni proizvodi, čija proizvodnja iziskuje znatno više truda i rada, ali i mehanizacije koja bi olakšala i ubrzala njihovo pravljenje.

Edin i Aladin Ramović iz Novog Pazara izgradili su unosan biznis proizvodeći 100 odsto prirodne, hladno ceđene sokove, bez dodatnih šećera, konzervanasa i aditiva. Nemaju sertifikat za organski proizvod, ali kako kažu, jesu u tom rangu. Njihovo podneblje je puno starih atohtonih vrsta voća koje se, kako kažu, ne prska.

Proizvodnja Campi sokova
Ustupljene fotografija/Campi sokovi Proizvodnja Campi sokova

"Porodični posao je zapravo započeo naš otac, Nagip Ramović tako što je, pre svega, za sopstvene potrebe, iz svog voćnjaka, višak voća odlučio da cedi i tako dobije potpuno prirodan sok, u koji ništa nije dodavao. Nakon oduševljenja svih onih koji bi ga probali, došao je na ideju da bi to mogao biti jedan dobar porodični biznis", kaže za EUpravo zato Edin Ramović koji zajedno sa bratom, Aladinom, vodi ovaj posao.

Tako je pre četiri godine osnovana proizvodnja "Campi" koja za sada spada u manja preduzeća, a Edin i Aladin se nadaju da će vremenom prerasti u velika.

Oni kažu da i njihov početak nije bio lak.

Campi sokovi
Ustupljene fotografija/Campi sokovi Campi sokovi proizvodnja

"Početak našeg poslovanja kao i svi počeci nije bio baš lak. Potrebna su bila velika ulaganja, jedan deo opreme smo nabavili: mašine za prebiranja voća, pranja voća, mlevenje i ceđenje, kao i hladnjaču od nekih 30 kubika za skladištenje ceđenog soka. Drugi deo, tačnije, protočni pasterizator, automatsku liniju za punjenje, etiketirku i pakericu termo tunel kupili smo već korišćene, s tim što dve mašine, etiketirka i termo tunel nisu bile na zavidnom nivou", pojašnjavaju Ramovići.

Nije bilo preko noći, ali se nakon nekoliko koraka, to sve promenilo.

"Danas već imamo unapređen proces proizvodnje zahvaljujući EU fondu za razvoj kroz program EU PRO plus. Dobili smo sredstva od EU u iznosu od 42 hiljade dolara", navodi Aladin.

On napominje da je ta pomoć bila neka vrsta prekretnice i od velikog značaja za njihovo preduzeće.

"Unapredili smo proces proizvodnje i povećali prostor za skladištenje sirovine. Sredstvima EU smo izgradili minusnu komoru, to jest hladnjaču od 80 kubika za skladištenje sirovina i time otvorili mogućnost širenja tržišta. Zamenili smo dotrajalu poluautomatsku etiketirku - automatskom za više vrsta ambalaža. Takođe smo zamenili i termo tunel koji je prohromski i znatno većeg kapaciteta i boljeg kvaliteta, tako da smo generalno znatno unapredili proizvodnju", pojašnjava Aladin.

Edin kaže da konkurs sam po sebi nije bio mnogo zahtevan.

"Potrudili smo se da ispratimo uslove i zahteve, da se na vreme informišemo o svemu što je bilo uključeno u proces i eto, uspešno smo završili proces, prošli konkurs i dobili novac", navodi on.

Šta je EU PRO PLUS?

Srbija je u okviru programa EU PRO Plus dobila značajne sume za različite projekte i situacije. Među njima je najznačajnija pomoć od 10 miliona evra za oporavak od posledica pandemije krajem 2021. godine. Takođe, lokalna infrastruktura je u centru ovog projekta, pa je među najznačajnijim ulaganjima u lokalnu infrastrukturu "Naučni centar fabrika ideja za 21. vek" u Šapcu, sportski tereni u različitim mestima, gradnja i renoviranje vrtića i škola, centara namenjenih socijalnoj inkluziji.

On je iskoristio priliku da se ovim putem još jednom zahvali na EU PRO plus podršci, sa nadom da će njihova firma moći da računa na podršku i u budućnosti u daljem unapređenju proizvodnje.

Mladim preduzetnicima Ramovići poručuju da dobre poslovne ideje uvek imaju podršku.

"Na nama je da budemo kreativni i radni, da uvek idemo ka zacrtanom cilju i uspeh je neminovan", zaključuju ovi vredni ljudi.

(M.A./EUpravo zato)