Od januara do septembra 2024. godine udeo u potpunosti električnih putničkih automobila u Srbiji iznosi jedan odsto a hibrida 30 odsto od ukupnog broja novo-registrovanih.

Ako pogledamo ove podatke za 2019-tu godinu, vidimo da je te godine u Srbiji prodato svega nekoliko desetina električnih vozila i nešto više hibridnih, pa se jasno vidi da je, tokom prethodnih pet godina povećan broj hibridnih i čisto električnih putničkih automobila u našoj zemlji, uprkos njihovim relativno malim brojevima u apsolutnom iznosu, saopštila je Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.

U svojoj analizi tržišta putničkih automobila u EU, regionu i Srbiji (2019-2024) navodi da da su odluke Evropske komisije i shodno njima definisan kurs EU auto-industrije ka održivoj mobilnosti doveli do velikih promena u strukturi pogona novo-registrovanih putničkih automobile u EU tokom posmatranog perioda.

"Procenti rasta udela električnih i hibridnih vozila iz godine u godinu su više nego jasni. Tako je udeo benzinskih motora u okviru novo-registrovanih vozila sa teritorije EU opao sa 57,6 odsto na 33 odsto za 5 godina (od 2019 do 2024) a dizela sa 31,8 odsto na svega 11 odsto u istom periodu. Sa druge strane udeo potpuno električnih vozila je porastao sa dva odsto na 14 odsto a hibrida sa 6,6 odsto na čak 39 odsto", stoji u analizi Asocijacije.

Zaključuje se da je, uprkos godišnjim oscilacijama i trenutnom zastoju u prodaju električnih automobila, opšti trend i stav koji su zauzeli regulatori i EU auto-industrija više nego jasan.

Norveška najbolja u Evropi po ovom pitanju

Država koja se u Evropi izdvaja kada se radi od električnim automobilima jeste Norveška. Ovo je zemlja u kojoj dizelaši i benzinci gotovo da ne postoje.

Podaci sa tržišta iz avgusta ove godine ukazuju na neverovatno učešće od čak 93,4 odsto električnih automobila u prodaji novih vozila. Ovo je saopštio norveški OFV, agencija koja prati automobilsko tržište. Dodajte još 1,4 procenta ovom procentu za plug-in hibride. Dakle, benzin, dizel i hibridi čine nešto više od pet odsto tržišta. 

Prema podacima OFV-a, u avgustu je registrovano 11.114 novih vozila, uključujući 10.480 električnih automobila. Od početka godine u Norveškoj je prodato 68.435 električnih automobila. Najpopularniji je bio Tesla model I sa tržišnim udelom od 18,8 odsto.

Ovakve brojke ne iznenađuju kada je Norveška u pitanju, s obzirom da se nijedna zemlja na svetu ne može meriti u ovoj trci sa njom, zbog čega i preti da bude prva nacija na svetu u kojoj će EV prestići broj benzinaca.

Ključni faktor uspeha je norveška poreska politika, pisali smo ranije.

Električni automobili se promovišu uz značajne poreske olakšice, dok su vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem manje atraktivna zbog visokih poreza. Pored toga, vlasnici električnih automobila imaju koristi od nižih naknada za parkiranje i puteva sa naplatom putarine, kao i od dozvola za autobuske trake.

(EUpravo zato/EKapija)