Bicikl ne služi samo za rekreaciju već ga mnogi redovno koriste kao prevozno sredstvo – jeftinije je, praktičnije i zdravije.

Ipak, to ne znači da ne treba da poštujemo saobraćajna pravila i ne nosimo zaštitnu opremu. O tome najbolje svedoče oni koji su preživeli sudar.

"Kaciga je zapravo i bila razlog zašto sam, uprkos velikom broju povreda koje sam imao, sačuvao glavu", kazao je šef misije Olimpijskog tima Srbije Damir Štajner.

Štajner poziva bicikliste da u bilo kojoj prilici, pa i za najkraću vožnju kad su učesnici u saobraćaju, nose zaštitnu kacigu.

Zabrinjavajući je podatak da su u Srbiji godišnje u saobraćajnim nezgodama pogine oko 50 biciklista, dok više od hiljadu bude teže povređeno.

Veća bezbednost biciklista bila je i cilj kampanje "Gledaj da te vide", a istaknuto je da iza većine nesreća stoje vozači automobila.

Borba biciklista i vozača

Biciklista je sve više, ali ne i biciklističkih staza, pa su prinuđeni da voze kolovozom. Vozači automobila ih vide kao smetnju, a ne kao ravnopravne učesnike u saobraćaju.

Najčešće ginu zbog toga što ih vozači kasno primete, preneo je RTS.

"Čak dve trećine stradalih biciklista je stradalo tako što ih je vozilo sustiglo", rekao je v.d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović.

Nesreće se uglavnom dešavaju u letnjim mesecima, od maja do oktobra, a Stamatović je apelovao na sve bicikliste da budu vidljivi u saobraćaju.

Izgraditi naviku nošenja opreme

Da bi obaveza postala navika, treba krenuti od dece.

"Da od samog starta ugradimo neke od najbitnijih navika, a to su – kako prsluk, tako kaciga i svetlo napred i nazad na biciklu", kaže biciklista Ivan Stević.

GetOriginalImageById (19).jfif.jpg
MONDO/Stefan Stojanović 

Smatra da je osnova za buduće ponašanje ono što se nauči od mlađih dana.

"Kako o kulturi u saobraćaju, tako i poznavanje znakova i saobraćajnih propisa", podvlači Stević.

Dodatni problem je što i biciklisti često voze pijani, kažu u policiji.

Načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević kaže da na godišnjem nivou postoji, otprilike, preko 2.500 sankcionisanih biciklista koji su isključeni iz saobraćaja jer su bili pod dejstvom alkohola.

"To je impozantna brojka koja govori da moraju svi učesnici u saobraćaju da poštuju saobraćajne propise", kaže Lakićević.

Osim bicklista, naročito u letnjim mesecima, jednako su ugroženi i vozači motora.

Oni po zakonu moraju da nose zaštitnu opremu, a od početka godine stradalo ih je devetoro.

(EUpravo Zato/RTS)