Nakon što je Evropska komisija najavila da će uskoro revidirati zakon kojim se zabranjuje prodaja novih automobila na benzin i dizel od 2035. godine, Francuska i Španija pozvale su lidere EU da "ostanu na kursu", poručujući da su vozila bez emisije "neophodna", navodi se u zvaničnom pismu u koje je uvid imao Euronews.

Pariz i Madrid upozoravaju da bi poništavanje zabrane prodaje automobila bez emisije sprečilo Uniju da do 2050. postigne klimatsku neutralnost, obavezu koja je sada zakonski obavezujuća prema klimatskom zakonu EU, a o kojoj će lideri verovatno raspravljati na samitu Evropskog saveta u Briselu u četvrtak.

Dve zemlje takođe smatraju da "nije prihvatljivo" da se posle 2035. godine favorizuju hibridna vozila, što je zahtev koji osporavaju mnoge članice, pre svega Nemačka, Italija i Slovačka, uz obrazloženje da njihove industrije trpe zbog obavezne elektrifikacije vozila.

Nemačka, dugogodišnja automobilska sila poznata po markama kao što su BMW, Mercedes-Benz i VW, otvoreno ukazuje na pad svoje automobilske industrije i snažno lobira protiv zabrane novih vozila na benzin i dizel od 2035. godine.

Italijanska premijerka Đorđa Meloni zakon je nazvala "ludom ideologijom" i od početka mu se protivila. Slično mišljenje deli i njen slovački kolega Robert Fico, koji je rekao da "zelene utopije" ugrožavaju automobilsku industriju njegove zemlje.

U zajedničkom apelu, Francuska i Španija podsećaju na ogromna ulaganja koja je industrija već mobilisala kako bi ispunila zadate ciljeve, ističući da se suočava sa "nefer međunarodnom konkurencijom" i "povećanim pritiscima" na premeštanje proizvodnje, posebno nakon što su kineske trgovinske restrikcije na retke metale postale ozbiljna prepreka evropskim proizvođačima.

"Ova temeljna odluka, koja je od 2023. godine usmerila desetine milijardi evra industrijskih ulaganja u Evropi, ne sme biti dovedena u pitanje", navodi se u zajedničkom pismu, koje naglašava da je budućnost evropske automobilske industrije – električna.

Muškarac vozi automobil
Muškarac vozi automobil Foto: Natalya Ugryumova/Shutterstock

Zadržati ‘nultu emisiju’, ali omogućiti podsticaje

Ipak, Francuska i Španija priznaju teškoće sa kojima se trenutno suočava evropska automobilska industrija i predlažu da se predstojećom revizijom zakona reše osnovni problemi i uvedu podsticaji za evropske proizvođače da ulažu u elektrifikaciju svoje proizvodnje u Evropi.

Dve prestonice pozivaju na veću fleksibilnost u postizanju ciljeva za 2030. i 2035. godinu, uz napomenu da ti ciljevi treba da budu strogo vezani za napore svakog proizvođača automobila u Evropi.

Prema važećem zakonu iz 2023. godine, od 50 odsto do 80 odsto novih automobila koji se prodaju trebalo bi da budu vozila bez emisije, na električni pogon ili na vodonik, do postizanja cilja od 100 odsto do 2035. godine.

"Tranzicija ka električnim vozilima ne sme da dovede do premeštanja radnih mesta niti do veće zavisnosti od trećih zemalja. Naprotiv, revizija propisa o emisiji CO₂ predstavlja priliku da se uvede fleksibilnost koja bi podržala proizvođače koji proizvode električna vozila i nabavljaju komponente unutar Evrope", navodi se u pismu.

Iako još nije zvanično objavljeno, predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen saopštila je vladama u pismu od 20. oktobra da je "odlučila da ubrza reviziju propisa o standardima emisije CO₂ za automobile i laka dostavna vozila".

To je jedan od brojnih propisa koje Evropska komisija trenutno "pojednostavljuje" kako bi uskladila klimatske obaveze EU sa konkurentnošću privrede.

"Ostajemo posvećeni principima tehnološke neutralnosti i troškovne efikasnosti i takođe razmatramo ulogu goriva sa nultom ili niskom emisijom ugljenika u tranziciji ka transportu bez emisije nakon 2030. godine, poput e-goriva i naprednih biogoriva", navela je fon der Lajen u svom pismu.

Evropska komisija saopštila je da će postojeći zakon o zabrani prodaje automobila na fosilna goriva od 2035. godine biti stavljen na reviziju do kraja godine.

(EUpravo zato/Euronews)