Stanovnici u okolini aerodroma u Briselu suočavaju se sa sve većim problemom buke, koja ozbiljno narušava njihov mir. Prema najnovijem godišnjem izveštaju aerodroma, više od 100.000 ljudi ima "ozbiljno narušen san zbog poletanja i sletanja aviona".

Ovaj broj računa se prema smernicama Svetske zdravstvene organizacije (WHO), a obuhvata 101.753 stanovnika raspoređenih u oko četrdeset opština.

Od 1999. godine, preleti aviona u Briselu regulišu se "Uredbom Regije Brisel o suzbijanju buke", koja propisuje standarde buke koje avioni moraju poštovati pri preletu nad gradom.

Žalbe stanovnika na buku aviona oko aerodroma značajno su porasle 2024. godine, prema godišnjem izveštaju Federalne službe za posredovanje aerodroma. Ukupno je podneto 37.188 žalbi od strane 3.909 pojedinaca, što je znatno više u odnosu na 28.893 žalbe u 2023.

Za povećanje žalbi navedeni su sledeći faktori: veće javno interesovanje zbog obnove ekološke dozvole aerodroma, ponovljeni radovi na održavanju koji su zatvarali ključne piste, nepovoljni vremenski uslovi koji su izazivali češća odstupanja od preferencijalnog šematskog korišćenja pista, kao i upotreba starijih i bučnijih aviona tokom noćnih letova.

Solarni paneli na aerodromu i avion koji sleće
Solarni paneli na aerodromu i avion koji sleće Foto: Shutterstock/ Fahroni

Stanovnici su posebno izražavali frustraciju zbog noćnih operacija teretnih aviona, poput Boinga 777, koji je zabranjen za noćne letove, kao i zbog, kako navode, nedostatka transparentnosti aerodroma.

Zone buke i monitoring

Brisel je podeljen u tri zone prema maksimalnim dozvoljenim nivoima buke tokom preleta:

· Zona 0: 55 dB(A) danju / 45 dB(A) noću;

· Zona 1: 60 dB(A) danju / 50 dB(A) noću;

· Zona 2: 65 dB(A) danju / 55 dB(A) noću;

Dan traje od 7 do 23, a noć od 23 do 7 ujutru. Standarde buke u Belgiji nadziru regionalne vlasti, a Bruxelles Environnement je postavio devet mernih stanica. Svakog meseca, podaci sa merilica buke se upoređuju sa listom aviona koji polijeću i sleću na aerodromu Brisel. U slučaju kršenja, "Bruxelles Environnement" sastavlja zvanični izveštaj protiv prekršilaca.

Opština Šarbeek, u severoistočnom Briselu, zauzima 5 posto teritorije regije (8,1 km²) i sa129.775 stanovnika druga je po veličini opština u Briselu i jedna od najpogođenijih bukom aviona. Gradonačelnica, Endru Henri (MR), poručila je da su građani izloženi bučnim sletanjima, optužujući operatera za ozbiljan nedostatak komunikacije.

Mediator Filip Tuvaid potvrdio je da su zatvaranja zbog radova na pisti primorala avione da koriste staru proceduru prilaza iz 1950-ih, zbog čega su prolazili iznad Brisela na niskoj visini i bez preciznog poravnanja. On je kritikovao i odbijanje aerodroma da pruži objašnjenja kada je tražio pojašnjenje nadležnih.

Buka dovodi do hroničnih oboljenja

"Buka je mnogo više od obične neprijatnosti: ona je ozbiljan problem javnog zdravlja", čulo se nedavno iz kabineta ministra za životnu sredinu Brisela Alena Marona (Ecolo). Prekomerno izlaganje može dovesti do stresa, poremećaja sna, hroničnog umora, pa čak i kardiovaskularnih oboljenja.

Saobraćajna gužva u Briselu
Saobraćajna gužva u Briselu Foto: Shutterstock

Upravo iz tog razloga Brisel pokreće novi sajt "Noisemonitoring" o čemu je Maron detaljno govorio.

"Buku ne možemo izbeći, ali da bismo se efikasno uhvatili u koštac sa ovim problemom, potrebna su objektivna, tačna i dosledna merenja. Sa ovim sajtom dajemo svakom stanovniku Brisela priliku da vidi i razume svoju zvučnu okolinu. To je i neophodan alat za preduzimanje pravednih i efikasnih mera zaštite zdravlja i dobrobiti svih," rekao je Maron, prenosi Brisel Tajms.

Novi sajt prikazuje nivoe buke izmerene na mernim tačkama u realnom vremenu. To omogućava poređenje merenja tokom vremena, razlikovanje različitih izvora buke, praćenje poštovanja postojećih standarda i obezbeđivanje pouzdanih podataka za oblikovanje javnih politika.

Primer aviona koji lete iznad regiona Brisel-Kapital jasno to pokazuje: merenja se mogu koristiti za otkrivanje kršenja uredbe o suzbijanju zagađenja bukom izazvanom vazdušnim saobraćajem i pružiti nepobitne dokaze.

Novi sistem, kojim upravlja "Brussels Environment", omogućava praćenje nivoa buke u realnom vremenu putem mreže od 22 merne stanice širom regiona. Ove stanice neprekidno mere ambijentalnu buku i specifično zagađenje bukom iz vazdušnog, železničkog i drumskog saobraćaja, 24 časa dnevno, 7 dana u nedelji.

Rezultati su svima dostupni u vidu grafikona i jasnih analiza koje se mogu odmah pregledati ili preuzeti za detaljnija istraživanja.

To znači da svaki građanin može lako da proveri nivo buke po mernoj stanici i periodu (dan, nedelja, mesec, godina), da bolje razume buku od aviona kroz informacije direktno povezane sa regionalnim propisima i da brzo pristupi podacima, koji su takođe dostupni opštinama i udruženjima.

Gotovo celokupna površina regiona (oko 90 posto) pogođena je bukom od saobraćaja, a skoro polovina trpi nivoe koji ozbiljno remete stanovništvo, navodi Svetska zdravstvena organizacija (SZO).

Sever i jugozapad regiona su posebno ugroženi, jer se u njima sabiraju buka od drumskog, vazdušnog i železničkog saobraćaja, pri čemu veliki delovi beleže nivoe iznad 60 decibela (dB), pokazuje izveštaj Brussels Environment. Samo jugoistočni deo je relativno pošteđen jer se tamo avioni ređe pojavljuju. Iako su noćni nivoi buke niži, buka od saobraćaja i dalje pogađa polovinu teritorije.

(EUpravo zato.rs)