Krstarenja su decenijama bila važan deo globalnog turizma, nudeći luksuzna putovanja koja spajaju udobnost sa istraživanjem različitih destinacija.

Međutim, u poslednje vreme, mnogi evropski lučki gradovi izražavaju nezadovoljstvo zbog negativnih efekata koje masovni dolazak kruzera sa sobom donosi.

Ova napetost raste i vodi ka sve češćim ograničenjima i zabranama pristajanja kruzera u pojedinim lukama.

Jedan od glavnih razloga za kritike krstarenja je njen ogroman negativan ekološki otisak.

Kruzeri koriste goriva bogata sumporom, što dovodi do značajne emisije štetnih gasova koji doprinose zagađenju vazduha i klimatskim promenama. Osim toga, ispuštanje otpadnih voda i hemikalija u more ugrožava morski ekosistem.

Pored ekoloških problema, kruzeri donose ogroman broj turista u kratkom vremenskom periodu, često preplavljujući male gradove i narušavajući kvalitet života lokalnog stanovništva. Venecija, Barselona i Dubrovnik su među gradovima koji su uveli stroge restrikcije za kruzere. Njihove gradske ulice su postale prezasićene, a infrastruktura ne može da podnese toliku navalu posetilaca.

Nema velike ekonomske koristi

Iako pristalice tvrde da industrija krstarenja donosi značajne ekonomske koristi, mnogi gradovi primećuju da lokalne zahednice ne ostvaruju velike profite. Putnici sa kruzera često provode samo nekoliko sati u lukama. Ne koriste lokalne hotele, a neretko kupuju suvenire i hranu u prodavnicama i restoranima povezanima sa samim kruzerskim kompanijama. To znači da veliki deo prihoda odlazi velikim korporacijama umesto lokalnim preduzetnicima.

Mere i ograničenja evropskih gradova

Zbog pomenutih problema, sve više evropskih gradova uvodi mere za regulisanje ili ograničavanje broja kruzera. Venecija je zabranila velike kruzere u svom istorijskom centru, a Barselona i Amsterdam su uvele takse za kruzerske putnike kako bi smanjile negativne posledice masovnog turizma. Slično tome, Dubrovnik je ograničio broj brodova koji mogu istovremeno pristati u luci.

Sukob između industrije krstarenja i evropskih lučkih gradova predstavlja izazov koji zahteva kompromis. S jedne strane, kruzeri donose turizam i prihode, to je tačno. Međutim, s druge strane, izazivaju ekološke i infrastrukturne probleme koji ugrožavaju kvalitet života lokalnog stanovništva. Budućnost ove industrije zavisiće od njenih sposobnosti da se prilagodi novim ekološkim standardima i politikama održivog turizma.

(M.A.(EUpravo zato/tumagazin.rs)